اولین دور گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان در پاکستان به پایان رسیده است.در این مذاکرات نماینده های آمریکا و چین نیز حضور داشته اند. اولین دور گفتگوهای صلح میان طالبان و هیات رسمی حکومت افغانستان در پاکستان برگزارشد.این گفتگوها برای یک روز در شهر “مری”، واقع در شصت کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شده […]

اولین دور گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان در پاکستان به پایان رسیده است.در این مذاکرات نماینده های آمریکا و چین نیز حضور داشته اند.

اولین دور گفتگوهای صلح میان طالبان و هیات رسمی حکومت افغانستان در پاکستان برگزارشد.این گفتگوها برای یک روز در شهر “مری”، واقع در شصت کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شده است.در این مذاکرات نمایندگان از کشورهای آمریکا و چین نیز حضور دارند.جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید، نشست نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در پاکستان را یک انکشاف مهم خوانده است و آنرا مثبت ارزیابی کرده است.دراین مذاکرات حکمت خلیل کرزی و حاجی دین محمد از جانب حکومت افغانستان، ملاجلیل و ملاعباس از طرف گروه طالبان اشتراک دارند. وزارت خارجه پاکستان با نشر خبرنامه گفته است که نماینده های حکومت افغانستان و طالبان موافقه کرده اند که گفتگوهای صلح را ادامه دهند.

در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان آمده است: “شرکت کنندگان توافق کرده اند که گفتگوها با هدف ایجاد فضای مناسب برای جریان یافتن روند صلح و آشتی ادامه داشته باشد”.

در همین حال ریاست جمهوری کشور نیز با نشر خبرنامه ای گفته است که حکومت افغانستان در مذاکرات صلح از موقف قوی تر صحبت خواهد کرد.

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است: “در مذاکرات مقدماتی صلح سه موضوع عمده از جمله چگونگی تبدیل شدن این نشست به پروسه دوامدار، اعتماد سازی و تهیه فهرست موضوعات مهم شامل در آجندای مذاکرات صلح، بحث شده است”.

در همین حال شماری از اعضای مجلس نمایندگان می گویند که حکومت پاکستان برای آوردن صلح در افغانستان صادق نمی باشد.خلیل احمد شهید زاده عضو مجلس نمایندگان می گوید اگر به راستی پاکستان خواهان آوردن صلح به افغانستان است باید لانه های تروریستی را که در خاک آن کشور موقعیت دارد، ببندد تا مردم افغانستان از شر تروریزم رهایی یابند.

روند صلح دولت افغانستان در سال‌ های گذشته فراز و نشیب های مختلفی را پیموده است.شورای عالی صلح و نمایندگان دولت افغانستان نشست ‌هایی را با نمایندگان رسمی و غیر رسمی گروه طالبان در کشور قطر، امارات متحده عربی، عربستان، چین، ناروی و ترکیه برگزار کرده‌اند که تاکنون نتیجه ‌ای به دنبال نداشته است.