می گویند صلح گم شده ی مردم افغانستان است. مردمی که سال های انتظار زیادی را برای رسیدن به آن سپری کرده اند و قربانی های بی شماری در راه رسیدن به آن داده اند که شهید پروفیسوراستاد بر هبان الدین ربانی، بزرگترین قربانی مردم افغانستان برای رسیدن به صلح است. در سیزده سال گذشته […]

می گویند صلح گم شده ی مردم افغانستان است. مردمی که سال های انتظار زیادی را برای رسیدن به آن سپری کرده اند و قربانی های بی شماری در راه رسیدن به آن داده اند که شهید پروفیسوراستاد بر هبان الدین ربانی، بزرگترین قربانی مردم افغانستان برای رسیدن به صلح است. در سیزده سال گذشته حتا باب گفتگوهای صلح حکومت حامد کرزی با طالبان حتا آغازنشد. اینک با روی کارآمدن حکومت وحدت ملی، ظاهرا روزنه امیدی برای آغازمذاکرات باطالبان پدیدار شده است.

درهمین چند ماه گذشته، چندین نشست غیررسمی میان طالبان و شخصیت های سیاسی و نمایندگان مردم درشوای ملی افغانستان در چند کشور بر گزارشد.

اما نخستین نشست رسمی میان گروه طالبان و نمایندگان خاص حکومت افغانستان، در ماه رمضان دراسلام آباد برگزارشد.

گفته شده است که دراین نشست، نماینده‌های حکومت افغانستان وگروه طالبان، موقف‌شان را برای همدیگر اعلام کرده و خواستار اعتمادسازی میان دو طرف شده اند.

با این همه، رییس جمهور غنی در نطق کوتاه عیدی خود، ازپیام عیدی ملاعمر که دربخشی ازآن به گفتگوهای صلح اشاره شده بود، استقبال کرد.

شورای عالی صلح کشور هم از آماده گی ها برای آغاز دور دوم گفتگوها صلح با طالبان سخن زده است. گفته می شود که دور دوم این گفتگوها به زودی درکشورچین برگزارخواهد شد.

سید حشمت الله سروری، این موضوع را باحضور داکتر« عبداللطیف نطری » و « عین الدین بهادری » استادان دانشگاه، در برنامه « آخرخط » به بحث وبررسی گرفته است .