قرار است پنج شنبه هفته پیش رو، دور دوی گفت گوها صلح دولت افغانستان با طالبان در چین، برگزار شود. دور اول این گفت گوها که بی پیشینه خوانده شده است در پاکستان برگزار شد. بی پیشینه برای اینکه، این بار نخست بود که نمایندگانی از طالبان با حکومت افغانستان به صورت رودردرو به گفت […]

قرار است پنج شنبه هفته پیش رو، دور دوی گفت گوها صلح دولت افغانستان با طالبان در چین، برگزار شود. دور اول این گفت گوها که بی پیشینه خوانده شده است در پاکستان برگزار شد. بی پیشینه برای اینکه، این بار نخست بود که نمایندگانی از طالبان با حکومت افغانستان به صورت رودردرو به گفت گو نشستند. پیش از این، طالبان حکومت افغانستان را دست نشانده می خواندند و طرف اصلی جنگ و صلح در افغانستان را آمریکا می دانستند. به باور آگاهان، این می تواند پذیرش مشروعیت دولت افغانستان نزد طالبان باشد.

چنانچه گفته شده، در این گفت وگوها دو طرف پیشنهادات و مطالبان شان را کتبا ارایه می دهند. و دو دولت چین و آمریکا از این گفت و گوها نظارت می کنند.

به رغم خوشبینی ها، پس از دور اول مذاکرات تا هنوز انعطافی در موضع طالبان دیده نشده. قوت جنگ در جبهات باقی است. گفته می شود در این دور از مذاکرات دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد آتش بس می دهد تا به گفته ی یک عضو شورای عالی صلح، از این راه میزان وفاداری طالبان از رهبری شان را سنجید باشند.

دولت افغانستان از سیزده سال به این سو شعار صلح با طالبان را سر داده است. شماری، چشم انداز گفت و ها صلح افغانستان را تاریک می بینند. به باور اینان، آینده و حال جنگ و صلح افغانستان دست پاکستان است. از سوی دیگر، ظهور داعش، به فرض صلح با طالبان، خطر جنگ و ادامه ناامنی ها در افغانستان را نگاه می دارد. حالا این دغدغه ی بسیاری شده است که به فرض صلح با طالبان با داعش از چه دری پیش می آیند.

بشیر عظیمی این موضوع را در این برامه آخرخط، با آقایان محمد عارف رحمای از مجلس نمایندگان و سید نورالله راغی استاد دانشگاه به بحث و بررسی گرفته است.