کمیسیون ویژه‌ی اصلاح نظام انتخاباتی، نخستین گام‌هایش را در راستای آوردن اصلاحات در قانون و نظام انتخابات کشور، پس از تعلل و تاخیر بیش از حد، برداشت. نخستین گام‌های این کمیسیون در خصوص آوردن اصلاحات، دوبخش آغازین کارشان است؛ بررسی و واشکافی دقیق قانون و سامانه‌ی انتخابات افغانستان و دیدیابی، نظر سنجی و مشوره‌خواهی از […]

کمیسیون ویژه‌ی اصلاح نظام انتخاباتی، نخستین گام‌هایش را در راستای آوردن اصلاحات در قانون و نظام انتخابات کشور، پس از تعلل و تاخیر بیش از حد، برداشت. نخستین گام‌های این کمیسیون در خصوص آوردن اصلاحات، دوبخش آغازین کارشان است؛ بررسی و واشکافی دقیق قانون و سامانه‌ی انتخابات افغانستان و دیدیابی، نظر سنجی و مشوره‌خواهی از نهادهای ناظر بر انتخابات، جامعه‌ی مدنی و آگاهان انتخاباتی. به گفته‌ی اعضای کمیسیون اصلاحات انتخابات حتا، نه‌تنها از پای‌تخت بل از تمام استان‌های کشور نظرپرسی های بردبارانه خواهند داشت. کمیسیون یاد شده دو کمیته تشکیل داده‌اند؛ که یکی در بخش قانون و دیگری در بخش نظرسنجی‌ها پیرامون تشکیل و وظایف اعضای کمیسیون ها کار می‌کند.

در حال حاضر، کمیسیون یاد شده می گوید؛ حدود ۳۰۰ گزارش از نهادهای ناظر، جامعه‌ی بین‌الملل، جامعه‌ی مدنی و احزاب سیاسی که حاکی از مشوره‌ها و دیدگاه‌های‌شان در خصوص آوردن اصلاحات لازم در انتخابات افغانستان است را دریافته و زیر نظر و مطالعه قرار داده اند، و با تعداد ۲۰۰ نفر از اقشار گونه‌گون نیز در باب اصلاحات، دیدار و مشوره‌خواهی کرده‌اند.

مسوولان کمیسیون ویژه‌ی اصلاحات می‌گویند، یکی‌از اولویت‌های‌ کاری‌شان در بخش قانون، رهانیدن گزینش دبیران کمیسیون‌های انتخابات، از صلاحیت‌های رییس‌جمهور است و به‌باور اینان؛ این‌خود از بزرگ‌ترین چالش‌ها در انتخابات‌های گذشته بوده‌است.