زندگی و مرگ ملاعمر  رهبرگروه طالبان، یکی از ابهامات مهم درمورد فعالیت گروه  طالبان طی سال های حاکمیت و جنگ این گروه  در برابر دولت افغانستان بوده است. اکنون چند روز پیش و در اوج گرمی و خوش بینی ها مبنی برمذاکرات صلح دولت افغانستان با این گروه، خبرمرگ وی در پاکستان به نشر رسید.با […]

زندگی و مرگ ملاعمر  رهبرگروه طالبان، یکی از ابهامات مهم درمورد فعالیت گروه  طالبان طی سال های حاکمیت و جنگ این گروه  در برابر دولت افغانستان بوده است.
اکنون چند روز پیش و در اوج گرمی و خوش بینی ها مبنی برمذاکرات صلح دولت افغانستان با این گروه، خبرمرگ وی در پاکستان به نشر رسید.با این حال، وزیر دفاع پاکستان به روز جمعه ی هفته ی پیش گفته است که ملاعمر رهبر پیشین طالبان نه در پاکستان کشته شده و نه در این کشور دفن شده است. به نوشته ی  روزنامه ی اکسپرس تریبیون،‌ خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در جریان سخنرانی در مجمع ملی این کشور گفت: من تایید می‌کنم که ملاعمر نه در پاکستان کشته و نه دفن شده است و اظهارات پسرش در این باره نیز، صحبت‌های من را تایید می ‌کند.این در حالی است که چند پاره گی در بین طالبان، رد گفت و گوهای صلح از طرف رهبر جدید این گروه و حملات خونبار پسین در کشور، روحیه ی مردم را نسبت به رسیدن به آرامش، تضعیف کرده است.وزیر دفاع پاکستان همچنان گفته است که ما این مساله را نمی‌پذیریم که کنترول طالبان را در دست داریم، ما تنها نقش میانجی‌گری را ایفا می‌کنیم. سرنوشت روند صلح نوپا میان طالبان و دولت افغانستان در پی مرگ ملاعمر به شدت دچار دگرگونی و چالش شده است و تلاش برای به دست گرفتن قدرت در طالبان، باعث تفرقه میان اعضای آن شده است.