توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیک مساله‌ی چالش‌زدایی که خود نیز چالش‌ها در پی داشته‌است، فردا ۲۸ اسد آغاز نخواهد شد. هرچند پس از پاس شدن پرفراز و فرود قانون ثبت احوال نفوس از هردو مجلس شورای ملی، توشیح ریاست جمهوری، فیصله‌ی نهایی شورای وزیران به ریاست عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، بر آن شده بودند […]

توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیک مساله‌ی چالش‌زدایی که خود نیز چالش‌ها در پی داشته‌است، فردا ۲۸ اسد آغاز نخواهد شد. هرچند پس از پاس شدن پرفراز و فرود قانون ثبت احوال نفوس از هردو مجلس شورای ملی، توشیح ریاست جمهوری، فیصله‌ی نهایی شورای وزیران به ریاست عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، بر آن شده بودند تا مرحله‌ی آزمایشی روند توزیع این شناس‌نامه‌ها به روز ۲۸ام اسد از پای‌تخت کشور آغاز شود. شهروندان کشور که از دوسال به‌این‌سو دیده در راه نهایی شدن این فرایند بودند، امیدوارانه و خوش‌بینانه برای این روز لحظه‌شماری می‌کنند.

همچنان وزارت‌های داخله و دفاع، و اداره‌ی مسوول ابراز آماده‌گی کردند. در روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه جاری نیز، اداره‌ی توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیک برای این‌که وانمود کند مشکل فنی‌یی در سامانه‌ی کارشان وجود ندارد، به برخی از کنش‌گران مدنی و خبرنگاران، شناس‌نامه توزیع کردند.

با این‌همه اما، جدا از بگومگوهایی که پس از فیصله‌ی شورا وزیران و تاکید ریاست اجرایی در میان برخی از حلقاتی که در مسیر راه این روند ملی سنگ اندازی می‌کردند، به تازه‌گی اعلامیه‌یی از نشانی ارگ ریاست جمهوری مبنی بر آغاز نشدن این روند به روز مشخص شده، در تارنمای انترنیتی اش منتشر کرد. در همین حال، مسوول فنی ریاست جمهوری نیز، گپ و گفت هایی در خصوص موجودیت مشکلات فنی در فرایند آماده‌گی ها برای آغاز این روند داشته است.

این در حالی‌ست که، برخی اعضای شوراهای ولایتی ولایت های کاپیسا، فراه و هلمند ابراز نظر کرده‌اند، که در باب شناس‌نامه‌های الکترونیک باید بازنگری صورت بگیرد، و واژه‌ی افغان به‌عنوان ملیت تمام شهروندان و اسلام به‌عنوان دین در شناس‌نامه ها درج گردد.

واکاوی این بحث با آصفه شاداب؛ عضو مجلس. عزیز احمد حنیف؛ نویسنده و پژوهش‌گر. عبدالناصر شفیق؛ استاد دانشگاه.