وزیر مهاجرین می گوید که پس از این حضور مهاجران کشور در ایران قانون مند می شود و از فرصت های مناسب تعلیمی و کاری نیز آنان برخوردار می شوند. به همین منظور دو تفاهم نامه سه جانبه و دو جانبه بین حکومت افغانستان، ایران و سازمان مهاجرت بین المللی در کابل امضا شده است. […]

وزیر مهاجرین می گوید که پس از این حضور مهاجران کشور در ایران قانون مند می شود و از فرصت های مناسب تعلیمی و کاری نیز آنان برخوردار می شوند. به همین منظور دو تفاهم نامه سه جانبه و دو جانبه بین حکومت افغانستان، ایران و سازمان مهاجرت بین المللی در کابل امضا شده است.

پس از پاکستان، ایران دومین کشوری است که بیشترین مهاجران افغانستان را در خود جای داده است. هم اکنون در ایران بیش از چهارصد و پنجاهزار شهروندن به شکل قانونی زندگی می کنند که شامل دوصد هزار خانواده می شوند؛ اما حضور مهاجران غیرقانونی در ایران بیش از یک میلیون تن گفته می شود.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین وعودت کنندگان می گوید که پس از این حضور تمام شهروندان مهاجر افغانستان در ایران قانون مند می شود و از وضعیت خوب زندگی بهرمند می شوند.آقای بلخی می افزاید که به اساس این تفاهم نامه، برگشت مهاجران افغانستان از ایران پس از این داوطلبانه خواهد بود.

بااین حال، احمد محمدی فر مدیر کل امور اتباع ایران می گوید که هم اکنون چهار هزار شهروند افغانستان به جرم های مختلف از جمله قتل نفس و قاچاق مواد مخدر در زندان های ایران زندانی اند.

از سویی هم، وزیر مهاجرین می گوید که تلاش های حکومت وحدت ملی برای بازگشت مهاجران از کشورایران موثر بوده است و در شش ماه نخست سال جاری حدود ۴۵ هزار مهاجر از ایران به کشور برگشته اند.به گفته آقای بلخی، این رقم نسبت به شش ماه سال گذشته صد درصد افزایش را نشان می دهد.