نود و شش سال پیش از امروز افغانستان رسماً استقلال و آزادی خودرا به عنوان یک کشور مستقل اعلام کرد و از سلطه خارجیان بیرون شد. گفته می شود که اعلی حضرت شاه امان الله با حضور درمسجد عیدگاه کابل و سخن رانی درمیان جمع کثیری ازمردم، استقلال افغانستان را اعلام کرد و از بریتانیای […]

نود و شش سال پیش از امروز افغانستان رسماً استقلال و آزادی خودرا به عنوان یک کشور مستقل اعلام کرد و از سلطه خارجیان بیرون شد.

گفته می شود که اعلی حضرت شاه امان الله با حضور درمسجد عیدگاه کابل و سخن رانی درمیان جمع کثیری ازمردم، استقلال افغانستان را اعلام کرد و از بریتانیای وقت خواست تا استقلال این کشور را به رسمیت بشناسد.

گفته می شود که معاهده استقلال افغانستان در پایان جنگ سوم افغان و انگلیس به تاریخ هشتم اگست سال ۱۹۱۹ میلادی به امضا رسید.

در این معاهده که به پیمان راولپندی هم معروف است، افغانستان رسماً یک کشور مستقل اعلان گردید و بریتانیا قلمرو هند بریتانیوی را تا اندازه ی محدود ساخت.

سپس مردم افغانستان۱۱ روز بعد از امضای پیمان راولپندی یعنی در ۲۸ اسد استقلال خود را اعلان کرد.

اکنون به مناسبت ۲۸ اسد، امروز در سرتاسر افغانستان دفاتر دولتی، مکاتب ودانشگاه ها تعطیل اند و در برخی ازشهر های بزرگ افغانستان، به مناسبت سالگرد استرداد استقلال افغانستان جشن های شادمانی و آزادی خواهانه برگزار می شود.

درهمین حال گفته می شود که رییس جمهور اشرف غنی به مناسبت تجلیل از نود و ششمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان، امروز در پای منار آزادی اکلیل گل گذاشت. دراین مراسم عبدالله عبدالله رییس اجراییه، حامد کرزی رییس جمهور پیشین شماری از وزرای کابینه و برخی مقامات دیگر دولتی نیز شرکت کرده بودند.

اما پرسشی که همواره مردم افغانستان در سال روز استرداد استقلال کشور در ذهن دارند این است که ۹۶ سال پس از استقلال افغانستان امروز مادرکجای کاروان تمدن جهانی قرارداریم و چقدر توانستیم استقلال را به معنی واقعی آن حفظ کنیم ؟

واکاوی این بحث با حامد علمی روزنامه نگار و پژوهشگر و انجینیر سید محمد روحانی رییس دبیرخانه ی حزب اجماع ملی افغانستان.