آوردن اصلاحات عمیق در نهادها و نظام انتخاباتی یکی از بند های مهم توافق نامه سیاسی حکومت و حدت ملی است. با آن که ده ماه ازعمر این حکومت سپری شده است، کار روی این مساله مهم اما، هنوزهم آغازنشده است. چندی پیش کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی با اعضایش ازسوی حکومت معرفی شد. اعضای […]


آوردن اصلاحات عمیق در نهادها و نظام انتخاباتی یکی از بند های مهم توافق نامه سیاسی حکومت و حدت ملی است. با آن که ده ماه ازعمر این حکومت سپری شده است، کار روی این مساله مهم اما، هنوزهم آغازنشده است. چندی پیش کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی با اعضایش ازسوی حکومت معرفی شد. اعضای این کمیسیون گفتند که آنها نخستین مرحله ی کاری شان را با نظرسنجی ازمردم درمورد اصلاحات انتخاباتی از ولایات آغازمی کنند.
با این حال، کمیته نظارت جمعیت اسلامی افغانستان، اسناد وتقلب های دبیرخانه کمیسیون انتخابات را یک بار دیگر به نمایش گذاشت. اعضای این کمیته دستبرد های انتخاباتی را به کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی می سپارند. کمیته نظارت جمعیت اسلامی افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهد که تقلب کاران انتخابات را به کیفربرسانند. درهمین حال شماری از کارشناسان سیاسی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را یک کمیسیون بی کفایت میدانند و تاکید می کنند که سران حکومت اراده یی برای به کیفررساندن تقلب کاران انتخابات ندارند.
انتخابات گذشته ی ریاست جمهوری به دلیل دستبرد در آرای شهروندان و تقلب های گسترده، به بیراهه رفت و درنهایت دو نامزد پیشتاز انتخابات تن به تشکیل دولت وحدت ملی دادند و به باور بیشترِ مردم، هنوز هم جدال ها و زد و بندهای دوران انتخابات برشانه حکومت وحدت ملی و رهبران آن سنگینی می کند .