کابل و اسلام‌آباد این شب‌و روز لب‌خندهایی از پشت نقاب‌شان را از روی هم گرفتند. به‌دنبال دگرگونی موقف دولت‌مردان وحدت ملّی در برابر این کشور، هرچند روزهای نخست واکنش سران حکومت در اسلام‌آباد نرم و پرسش‌برانگیز بود؛ دیری ازین بردباری نگذشت امّا، که وزیر خارجه‌ی پاکستان سفیر افغانستان در آن‌کشور را با تندخویی فراخواند و […]

کابل و اسلام‌آباد این شب‌و روز لب‌خندهایی از پشت نقاب‌شان را از روی هم گرفتند. به‌دنبال دگرگونی موقف دولت‌مردان وحدت ملّی در برابر این کشور، هرچند روزهای نخست واکنش سران حکومت در اسلام‌آباد نرم و پرسش‌برانگیز بود؛ دیری ازین بردباری نگذشت امّا، که وزیر خارجه‌ی پاکستان سفیر افغانستان در آن‌کشور را با تندخویی فراخواند و هش‌دار برای بازپس‌گیری اتّهامات وارده و حل چالش‌های مرزی داد و پیام تاکیدآمیز به کابل فرستاد.

در همین حال، قرار است کابل از دورویی اسلام‌آباد به سازمان ملل شکایت کند. از زبان سخن‌گویان ارگ و سپیدار، دولت وحدت ملّی طرحی را با چندگزینه آماده ساخته‌است؛ که یکی‌از گزینه‌های شامل در این طرح، شکایت از سیاست‌های دوگانه و چندپهلوی پاکستان در برابر افغانستان، به سازمان ملل است.

معاون اول ریاست جمهوری نیز، به تازه‌گی موقفش را در برابر پاکستان روشن خوانده و تأکید بر قطع روابط دیپلماتیک با آن کشور کرده‌است. هم‌چنان، از متن روزنامه‌های اِم‌روزِ پاکستان دریافته شده‌است، که ایالات متحده‌ی آمریکا به‌دلیل عدم موفقیت پاکستان در سرکوب‌سازی شبکه‌ی حقانی، کمک‌هایش را به این کشور قطع کرده‌است و پاکستان را در مبارزه با هراس‌افگنی ناکام خوانده‌است.

ای درحالی‌ست که، آگاهان سیاسی در افغانستان باورشان بر عدم ثبات در موضع دولت‌مردان وحدت ملّی‌است و می‌گویند، تصمیم‌گیرنده در سیاست‌های خارجی کشور ارگ و سپیدار نیست و به‌زودی روابط بین کابل‌و اسلام‌آباد، دوباره رنگ‌و بوی دیگر به‌خود خواهد گرفت.

واکاوی این بحث با میزبانی رشاد زریر و حضور آقایان:
عبدالله قرلق؛ دبیر مجلس سنا و معاون حزب جنبش اسلامی
دکتور ذاکر حسین ارشاد؛ استاد دانش‌گاه، و
عزیز احمد حنیف؛ نویسنده‌ و پژوهش‌گر.