نمایندگان کوریای شمالی و کوریای جنوبی توافقنامه‌ ای را برای پایان دادن به شرایط جنگی در مرز دو کشور امضا کرده اند.این توافقنامه پس از دو روز مذاکره فشرده، روز سه‌ شنبه، به امضا رسیده است. هفته گذشته، کوریای جنوبی اعلام کرد که دو نظامی این کشور در اثر برخورد خودرو آنها با ماین زخمی […]

نمایندگان کوریای شمالی و کوریای جنوبی توافقنامه‌ ای را برای پایان دادن به شرایط جنگی در مرز دو کشور امضا کرده اند.این توافقنامه پس از دو روز مذاکره فشرده، روز سه‌ شنبه، به امضا رسیده است.

هفته گذشته، کوریای جنوبی اعلام کرد که دو نظامی این کشور در اثر برخورد خودرو آنها با ماین زخمی شده‌ اند و کوریای شمالی را مسوول کار گذاشتن ماین ‌ها دانست.

مقام های کوریای جنوبی در واکنش به این انفجار، با نصب بلندگوهای تبلیغاتی در مرز با کوریای شمالی، پس از یازده سال این بلندگوها را بار دیگر به کار انداختند. از این بلندگوها برای پخش مطالب تبلیغاتی استفاده می‌ شود و ساکنان مناطق مرزی کوریای شمالی به خصوص نظامیان مستقر در مرز را مخاطب قرار می‌دهد.

حالا با وجود توافق دو کوریا برای کاستن از تنش های اخیر، کوریای شمالی ماین گذاری در مناطق مرزی را انکار کرده و با صدور بیانیه ‌ای گفته است که مسوولیت این اقدام را بر عهده نمی گیرد و تنها از بهر زخمی شدن نظامیان کوریای جنوبی، متاسف است.

نمایندگان کوریای جنوبی در مذاکرات اخیر با کوریای شمالی از این اقدام کوریای شمالی استقبال کرده است.

کیم کوان‌ جین، نماینده کوریای جنوبی گفته است: “عذرخواهی کوریای شمالی در مورد حادثه ماین گذاری در مرز و وعده تلاش برای جلوگیری از تکرار حوادثی از این نوع و خود داری از افزایش تنش مرزی بسیار مهم و معنی ‌دار است”.

مذاکرات برای کاستن از تنش ها میان دوکوریا روز شنبه در دهکده مرزی “پانمونجوم” واقع در منطقه غیرنظامی حایل بین دو کوریا آغاز شد.پیشتر کوریای شمالی تا شامگاه شنبه به کوریای جنوبی مهلت داده بود تا بلند گوهای مرزی را خاموش کند و در غیرآن در انتظار واکنش “مناسب” باشد.