سالهاست که پاکستان و افغانستان دو همسایه هم کیش و با مناسبات و مشترکات زیاد، روابط سرد و پرتنشی را باهم تجربه می کنند. جانب افغانستان به این باور است که اززمان شکل گیریِ جغرافیا و کشوری بنام پاکستان، تفکر دخالت و سنگ اندازی درامورات داخلی افغانستان ازسوی مقامات آن کشور وجود داشته است. اما […]

سالهاست که پاکستان و افغانستان دو همسایه هم کیش و با مناسبات و مشترکات زیاد، روابط سرد و پرتنشی را باهم تجربه می کنند. جانب افغانستان به این باور است که اززمان شکل گیریِ جغرافیا و کشوری بنام پاکستان، تفکر دخالت و سنگ اندازی درامورات داخلی افغانستان ازسوی مقامات آن کشور وجود داشته است. اما از یک دهه بدین سو پاکستان متهم است که تروریستان را درخاک خودش جای داده است و از آنان به عنوان حربه در برابر دولت افغانستان استفاده می کند.

پاکستان و افغانستان گذشته از مشکلات و روابط تیره سیاسی، مشکلات مرزی دارند و مساله استفاده از آب های افغانستان هم برای پاکستان مهم است.

با این همه، پس از روی کارآمدن دولت وحدت ملی درافغانستان، انتظارمی رفت که هردو همسایه فصل تازه و گرمِ روابط خودرا آغاز و تجربه کنند، اما بازهم چندی پیش رییس جمهورغنی با لحن تندی از بازی های دوگانه پاکستان و دو رویی آن کشور انتقادکرد. درحال حاضرهم گاهی گزارش های ازپرتاب راکت ازخاک پاکستان به افغانستان به نشرمی رسد و در تازه ترین مورد هم، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که گروهی از شورشیان از خاک افغانستان به نظامیان پاکستانی در منطقه «آخوندوال» بخش‌های قبایلی خیبر، آتش گشوده‌اند که بر اثر آن چهار سرباز کشته شده است.

اعلامیه می‌افزاید که برهمین اساس وزارت خارجه پاکستان یک بار دیگر «جانان‌موسی‌زی» سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را برای پاسخگویی به این موضوع احضار کرده است.

سید حشمت الله سروری، این موضوع را با حضور آقایان سید نورالله راغی و سید ضیا دانش استادان دانشگاه در برنامه کنونی آخرخط به بحث و بررسی گرفته است.