معاون مجلس سنا می گوید که قطعیه سال مالی ۱۳۹۳ خورشیدی با چالش های جدی مواجه است.قطعیه صورت حساب است که چگونگی تحقق بودجه و مصرف آن در یک سال مالی را نشان می دهد. همه ساله نهادهای جامعه مدنی نشستی های را راه اندازی می کنند تا براساس آن نتایج نهایی از چگونگی مصرف […]

معاون مجلس سنا می گوید که قطعیه سال مالی ۱۳۹۳ خورشیدی با چالش های جدی مواجه است.قطعیه صورت حساب است که چگونگی تحقق بودجه و مصرف آن در یک سال مالی را نشان می دهد.

همه ساله نهادهای جامعه مدنی نشستی های را راه اندازی می کنند تا براساس آن نتایج نهایی از چگونگی مصرف یا عدم مصرف بودجه در ادارات دولتی را معلوم کنند.

امسال نیز این نهادها با اشتراک شماری از اعضای شورای ملی، قطعیه سال مالی ۱۳۹۳ را به بحث گرفتند. محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا قطعیه سال مالی ۱۳۹۳ را با مشکلات همراه می داند و می گوید که جنجال های انتخاباتی، نبود ظرفیت در ادارات دولتی، عدم شفافیت و ضعف حکومت داری تأثیرات منفی بالای چگونگی مصرف بودجه داشته است.

آقای ایزدیار همچنان نبود شفافیت در مصرف کمک های خارجی را از دلایل اصلی می داند که بر کسر بودجه و نیز چگونگی مصرف آن تآثیر داشته است.

در همین حال شماری از فعالان مدنی می گویند که در قطعیه سال مالی ۱۳۹۳ مشکلات زیاد وجود دارد. به باور این فعالان مدنی، نبود ظرفیت در حکومت افغانستان سبب شده است تا کمک های کشورهای خارجی که مشروط به مبارزه با فساد اداری است کم شود.

رحیم جامع فعال مدنی می گوید که عدم تطبیق پروژه های کلان در سطح کشور باعث شده است تا کمک های کشورهای خارجی به افغانستان کم شود. به باور آقای جامع، سرپرستی ها در حکومت وحدت ملی سبب شده است تا چگونگی مصروف بودجه از دید مردم به دور باشد.

این درحالیست که کسر بودجه و عدم شفافیت در پروژه های دولتی از نارسایی های جدی است که حکومت افغانستان باید به آن توجه کند.