اداره حمایت کننده ی رسانه های آزاد افغانستان می گوید که حکومت به تعهداتش در امر حمایت از رسانه ها و رشد آزادی بیان عمل نکرده است. قرار است (روز شنبه ۱۴سنبله/شهریور) کابل میزبان نشست مقام های ارشد شماری از کشورها باشد. در این نشست دولت افغانستان و جامعه بین المللی بر تعهداتی که در […]

اداره حمایت کننده ی رسانه های آزاد افغانستان می گوید که حکومت به تعهداتش در امر حمایت از رسانه ها و رشد آزادی بیان عمل نکرده است. قرار است (روز شنبه ۱۴سنبله/شهریور) کابل میزبان نشست مقام های ارشد شماری از کشورها باشد.

در این نشست دولت افغانستان و جامعه بین المللی بر تعهداتی که در نشست توکیو سپرده بود، از پیشرفت ها و چالش های چارچوب پاسخگویی متقابل توکیو، بحث های میان مقام های افغانستان و کشورهای تمویل کننده صورت خواهد گرفت.

در پیوند با این نشست، نهاد های جامعه مدنی طرح ها و خواست های خویش را ذریعه نامه عنوانی برگزار کنندگان این نشست فرستاده اند. اداره حمایت کننده ی رسانه های آزاد افغانستان یا نی از اشتراک کنندگان این نشست می خواهد که برای حمایت از آزادی بیان و رسانه ها به تعهدات خود پای بند بمانند.

عبدالمجیب خلوت گر رییس اجرایی این بیناد (روز پنجشنبه ۱۲سنبله/شهریور) در نشستی در کابل حکومت افغانستان را متهم کرد که به تعهداتش در قبال حمایت از رسانه ها و رشد آزادی بیان که در چهارچوب پاسخگویی متقابل در کنفرانس توکیو متعهد بود، عمل نکرده است.

در یک دهه گذشته، رسانه ها رشد کمی و کیفی بی سابقه ای را در تاریخ رسانه های کشور، رقم زدند و انفجار رسانه یی در افغانستان را ثبت تاریخ کردند. رسانه ها توانستند در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی دهی و به خصوص در امر مبارزه با قانون شکنی ها، فساد و دیگر معضلات اجتماعی، گزارش ها و برنامه های مفید و مؤثر ارایه کنند.

آقای خلوت گر می گوید که جامعه ی جهانی باید در زمینه رشد و شگوفایی رسانه ها در افغانستان ممد واقع شود و کمک های خود به حکومت را مشروط به آزادی رسانه ها بسازد. به گفته ی رییس نی، حکومت افغانستان سالانه وجوه کلان مالی را به خاطر رشد رسانه ها از کشورهای کمک دهند در یافت می کند، اما این پول ها به اهداف و مقاصد غیر رسانه یی هزینه می شود.

همچنان، دفتر نی حمایت کننده رسانه های آزادی افغانستان از اشتراک کننده گان این نشست می خواهد که در قدم نخست کارکرد های حکومت را در زمینه رشد و حمایت از رسانه ها در چارچوب پاسخگویی متقابل توکیو مورد بررسی قراردهد.