رییس جمهوری کشور در نشست سام یا نشست مقام های ارشد کشورهای کمک دهنده به افغانستان، یک بار دیگر به اصلاحات و مبارزه علیه فساد اداری در کشور تأکید کرد. پس از نشست توکیو همه ساله افغانستان برای تازه کردن تعهدات خود در قبال کشورهای کمک کننده، نشست های حسابدهی متقابل را برگزار می کند. […]

رییس جمهوری کشور در نشست سام یا نشست مقام های ارشد کشورهای کمک دهنده به افغانستان، یک بار دیگر به اصلاحات و مبارزه علیه فساد اداری در کشور تأکید کرد.

پس از نشست توکیو همه ساله افغانستان برای تازه کردن تعهدات خود در قبال کشورهای کمک کننده، نشست های حسابدهی متقابل را برگزار می کند. امسال این نشست تحت عنوان”نشست مقام های ارشد کشورهای کمک دهنده” در کابل برگزار شد. جامعه جهانی در نشست توکیو، کمک های خود را به افغانستان مشروط کرده بود به عملکرد افغانستان در راستای مبارزه جدی علیه فساد اداری، تأمین حقوق بشر، برگزاری انتخابات شفاف و حسابدهی متقابل.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در نشست مقام های ارشد کشور های کمک دهنده به افغانستان گفت که افغانستان به تعهدات خود همچنان پابنده است. آقای غنی با مهم خواندن نقش کشورهای کمک دهنده به افغانستان تاکید کرد که همکاری این کشورها سبب شکوفا شدن اقتصاد افغانستان خواهد شد.

آقای غنی افزود: “اصلاحات در اداره های دولتی اولویت ماست. مبارزه علیه فساد اداری را آغار کردیم. در حال حاضر بیشتر پول های دزدی شده کابل بانک واپس گرفته شده است. کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را تشکیل کردیم و کارش خوب پیش می رود. کمیته ی تدارکات را ایجاد کردیم و من و داکتر عبدالله هر روز شنبه از کارشان نظارت می کنیم و قرار داد ها را بررسی می کنیم. در سیستم عدلی و قضایی اقدامات فراگیر را روی دست گرفته ایم”.

رییس جمهور غنی خاطر نشان ساخت که توجه به افزایش تولیدات داخلی وابستگی کشور به کمک های خارجی را کاهش خواهد داد.

وی تاکید کرد: “احیای زراعت اولویت نخست حکومت ما را تشکیل می دهد. شماری از بهترین استعدادهای خود را برای احیای سکتور دهات افغانستان با ماموریت مشخص در امور بهبود مدیریت اراضی، طرح استراتیژی های سکتور آبیاری و از میان برداشتن موانع فرا راه فروش تولیدات دهاقین، توظیف کرده ایم. ما باید موانع فرا راه شرکت های داخلی و خارجی را که منابع تولیدی و شغل زایی می باشند، در مشورت با سکتور خصوصی برطرف کنم”.

آقای غنی در حالی از تعهد افغانستان در قبال خواست کشورهای کمک دهنده سخن می گوید که انتخابات سال پار ریاست جمهوری به بیراهه کشانده شد و فساد اداری همچنان بیداد می کند. از همین رو شماری از کشورها کمک دهند از قطع کمک های خود در بخش انتخابات خبر داده اند.