نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که جامعه جهانی به ادامه همکاری هایش با افغانستان متعهد است. مقام های ارشد کشورهای کمک دهند به افغانستان در کابل گردهم آمده اند تا در امر چگونگی کمک های شان به این کشور تجدید پیمان کنند. اگرچه مبارزه علیه فساد اداری و اصلاحات از […]

نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که جامعه جهانی به ادامه همکاری هایش با افغانستان متعهد است.

مقام های ارشد کشورهای کمک دهند به افغانستان در کابل گردهم آمده اند تا در امر چگونگی کمک های شان به این کشور تجدید پیمان کنند.

اگرچه مبارزه علیه فساد اداری و اصلاحات از کارهای خانگی حکومت افغانستان در پیوند به ادامه ی کمک های کشورهای کمک دهنده گفته شده است، اما آیا افغانستان توانسته است که درین راستا موفق باشد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور می گوید که تا حال دوصد و بیست و هشت میلیون دالر از پول های دزدی شده ی کابل بانک به دست آمده است و مجرمان این قضیه نیز محاکمه شده اند.

آقای حکیمی می افزاید: “افغانستان به تعهدات خود در قبال مبارزه علیه فساد اداری و حکومت داری خوب عمل کرده است. کابل بانک نمونه بارز این عملکرد است. در نخستین روزهای حکومت وحدت ملی، قضیه کابل بانک پیگیری شد و تا حال دوصد و بیست و هشت میلیون دالر آمریکایی پول های دزدی شده این بانک به دست آمده است”.

در همین حال، نیکولاس هایسم نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان بار دیگر بر ادامه کمک های جامعه ی جهانی به این کشور تاکید می کند.آقای هایسم همچنان چالش های اقتصادی این کشور را رنج آور می خواند و می گوید که دولت افغانستان باید دراین راستا گام های جدی بردارد.

نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد همکاری های اقتصادی میان کشورهای کمک دهنده به افغانستان به ویژه موثریت آن کمک ها را نیازمند بررسی جدی می داند.

این مقام سازمان ملل متحد تاکید می کند که جامعه جهانی به تعهداتش در قبال افغانستان عاری از فقر متعهد است.

آقای هایسم می افزاید: “حکومت افغانستان در راستای اصلاحات انتخاباتی و حکومت داری خوب، کارهای را کرده است. ایجاد کمیسیون اصلاح انتخاباتی و ایجاد کمیته ی تدارکات از نمونه های این اصلاحات است. اما هنوز چالش های اقتصادی افغانستان رنج آور است”.

این درحالیست که نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد ناامنی و درگیری میان گروه های مخالف و نیروهای امنیتی را نگران کننده خوانده است و تأکید کرده است که این امر می تواند مانع رشد اقتصادی افغانستان شود.