شاید هیچ کشوری مانند افغانستان دراین چند سال پسین، مورد توجه جامعه ی جهانی قرارنگرفته باشد. گذشته ازحمایت سیاسی – نظامی که کشورهای زیادی از افغانستان دارند، کمک های مالی زیادی نیز شده است و تاکنون، بالاتر ازبیست همایش جهانی و منطقه یی با محوریت چالش های افغانستان برگزارشده است. در پایان هفته گذشته نشست […]

شاید هیچ کشوری مانند افغانستان دراین چند سال پسین، مورد توجه جامعه ی جهانی قرارنگرفته باشد. گذشته ازحمایت سیاسی – نظامی که کشورهای زیادی از افغانستان دارند، کمک های مالی زیادی نیز شده است و تاکنون، بالاتر ازبیست همایش جهانی و منطقه یی با محوریت چالش های افغانستان برگزارشده است.

در پایان هفته گذشته نشست مهم «ریکا» یا همایش همکاری های اقتصادی منطقه ای برای افغانستان درکابل برگزار شد، که درآن بیشتر روی موضوعات گونه گون سیاسی-اقتصادی؛ از جمله تولید و انتقال انرژی، ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری بحث صورت گرفت.

ازسوی دیگر، رییس جمهورغنی در نشست مقام های ارشد کشورهای کمک کننده به افغانستان یا (سام) می گوید که تلاش برای تامین صلح و ثبات در افغانستان را تا زمانی ادامه می دهد که به نتیجه ی لازم دست یابد.

گفته می شود که درنشست «سام» جامعه ی جهانی تعهدات خود را که برای بازسازی افغانستان در کنفرانس های لندن و توکیو کرده است، بررسی کند.

در همایش سه سال قبل در توکیو که زیرعنوان “حسابدهی متقابل” برگزار شد، تعهد صورت گرفت که کمک شانزده ملیارد دالری تا سال ۲۰۱۵ با افغانستان ادامه خواهد یافت و پس از آن هم، تا سال ۲۰۱۷ میلادی کمک با این کشور ادامه خواهد داشت.

در بدل این همه تعهدات اما، جامعه بین المللی از افغانستان خواهان مبارزه جدی علیه فساد، حکومت داری خوب، تامین حقوق زنان و اطفال و تلاش برای تامین صلح و ثبات شده بود.

باورشما دراین راستا چیست ؟

واکاوی این بحث با قاضی عبدالرحیم رهین؛ عضو مجلس
و سیف الدین سیحون؛ استاد داشگاه کابل.