شماری از اعضای شورای ملی و بزرگان قومی ولایات مشرقی به حکومت در خصوص مهار ناامنی های مناطق شان مهلت پانزده روزه تعین کردند. آنها از حکومت می خواهند که درمدت تعین شده امنیت مناطق شانرا تامین نماید. با ایجاد حکومت وحدت ملی که در نتیجه ی توافق سیاسی میان دو نامزد ریاست جمهوری شکل […]

شماری از اعضای شورای ملی و بزرگان قومی ولایات مشرقی به حکومت در خصوص مهار ناامنی های مناطق شان مهلت پانزده روزه تعین کردند. آنها از حکومت می خواهند که درمدت تعین شده امنیت مناطق شانرا تامین نماید.

با ایجاد حکومت وحدت ملی که در نتیجه ی توافق سیاسی میان دو نامزد ریاست جمهوری شکل گرفت، دامنه ی ناامنی ها از مناطق دور دست به شهرهای کلان رسید. همه روزه مردم افغانستان از بابت ناامنی ها قربانی می دهند و گلیم ماتم به خانه های مردم پهن می شود.

در پیوند به این معضل، شماری از سران قومی ولایات مشرقی و نمایندگان پارلمان در کابل گردهم آمده اند تا راه حلی را برای تأمین امنیت مناطق شرقی جستجو کنند.

فضل الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا می گوید که حکومت در امر تأمین امنیت کم کاری می کند.رییس مجلس سنا به جانب حکومت در خصوص مهار ناامنی ها در مناطق مشرقی مهلت دو هفته ی تعین می کند و می گوید که حکومت باید این کار را جدی بگیرد.

آقای مسلمیار به حکومت هشدار می دهد که اگر در مدت تعین شده امنیت تأمین نشود، باشندگان مشرقی خودشان دست به کار شده و در برابر توطیه های کشورهای خارجی ایستاده خواهند شد.

در همین حال برخی از اعضای مجلس نمایندگان، می گویند که در پشت گروه داعش دست های خارجی دخیل است. حضرت علی عضو مجلس نمایندگان از رهبران حکومت می خواهد که به وعده های انتخاباتی شان در امر بهبود وضعیت امنیتی مناطق مشرقی عمل کنند. این نماینده مجلس در همین حال از مردم نیز می خواهد که با اتحاد و اتفاق در برابر دسیسه های طالب و داعش ایستادگی کنند.

با اینهمه، شماری از بزرگان قومی ولایات مشرقی حکومت را متهم می کنند که در راستای تأمین امنیت در مناطق مرزی کم کاری کرده است. محمد موسی شینواری یکی از بزرگان مشرقی می گوید که مقام های امنتیی اراده ی برای از میان برداشتن ناامنی ها به ویژه در مناطق شرقی ندارند.

این درحالیست که فقر، بیکاری و ناامنی از موارد مهمی است که به گفته ی بزرگان مشرقی، مردم افغانستان را دچار مشکل کرده و همه روزه روح و روان مردم را می آزارد.