پس ازشکل گیری حکومت وحدت ملی درکشور، رییس جمهورغنی بخش مهم و بزرگ سیاست خارجی اش را بربهبود روابط با پاکستان متمرکز ساخت و تلاش های زیادی برای ایجاد رویحه تعامل و ازمیان برداشتن روحیه و رویکرد تقابل میان دوکشور کرد. نزدیکی حکومت وحدت ملی با پاکستان به حدی بود که سازمان های استخباراتی دوکشور […]

پس ازشکل گیری حکومت وحدت ملی درکشور، رییس جمهورغنی بخش مهم و بزرگ سیاست خارجی اش را بربهبود روابط با پاکستان متمرکز ساخت و تلاش های زیادی برای ایجاد رویحه تعامل و ازمیان برداشتن روحیه و رویکرد تقابل میان دوکشور کرد.

نزدیکی حکومت وحدت ملی با پاکستان به حدی بود که سازمان های استخباراتی دوکشور تفاهم نامه تبادل اطلاعاتی امضاکردند.

اما دیری نگذشت که خوش بینی حکومت افغانستان با پاکستان ازبین رفت و رهبران حکومت وحدت ملی بالحن تند ورُکی از سیاست های دوگانه پاکستان در برابرافغانستان انتقادکردند.

چند روز پیش سرتاج عزیز برای چندمین بار به هدف پایان دادن به بی‌اعتمادی بین پاکستان و افغانستان به کابل آمد. در بیانه ی که وزارت خارجه پاکستان پیش از سفر سرتاج عزیز نشر کرده بود، آمده است که پاکستان معتقد است که برقراری صلح در افغانستان تنها از راه مذاکره امکان پذیر می‌باشد و اسلام‌آباد به نقش مثبت خود برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات ادامه می‌دهد.

اما برمبنی گزارش های برخی رسان های افغانستان، جلوگیری از تبلیغات ضد پاکستانی در افغانستان یکی از اهداف سفر سرتاج عزیز درسفرش به کابل بوده است.

درهمین چندی پیش برخی مقامات امریکایی از جمله سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس جمهورامریکا، از پاکستان برای عملکرد ضعیفش در مبارز با شبکه حقانی درخاک آن کشور انتقاد کردند. اما با همه‌ی این انتقادها سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان گفته است که زیربناهای فعالیت‌های شبکه حقانی در وزیرستان شمالی نابود شده‌است و اکنون این شبکه در افغانستان فعالیت دارد.

حفیظ الله مصداق، این موضوع را باحضور ” ذوالفقارامید ” رییس حزب کار و توسعه، در برنامه « آخرخط » به بحث و بررسی گرفته است.