طالبان برخلاف سال های پیشین، امسال نبردهای شدید و سنگینی در بسیاری ازولایات افغانستان بانیروهای امنیتی داشتند. ولایات شمالی کشور که در گذشته از امنیت نسبنی برخور داربودند، امسال عرصه حضور و قدرت نمایی مخالفان مسلح دولت بودند. با این حال، از بامداد امروز گروه طالبان حملات گسترده‌ یی را از سه طرف مرکز ولایت […]

طالبان برخلاف سال های پیشین، امسال نبردهای شدید و سنگینی در بسیاری ازولایات افغانستان بانیروهای امنیتی داشتند. ولایات شمالی کشور که در گذشته از امنیت نسبنی برخور داربودند، امسال عرصه حضور و قدرت نمایی مخالفان مسلح دولت بودند.
با این حال، از بامداد امروز گروه طالبان حملات گسترده‌ یی را از سه طرف مرکز ولایت کندز به هدف پیشروی به داخل شهر راه ا نداختند.
گفته می شود که ساعات پس ازاین درگیری نیروهای تازه نفس ارتش و پولیس به کندز رسیده و این نیروها در حال بیرون راندن طالبان از مناطقی هستند که این گروه در چند ساعت گذشته در آن پیشروی کرده بودند.
منابع دولتی گفته‌اند که در نبرد بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دولت، تلفات سنگینی به مخالفان وارد شده است اما در مورد تلفات احتمالی نیروهای امنیتی توضیحی نداده‌اند.
محمدقسیم جنگل باغ، فرمانده پلیس قندوز گفته که نیروهای امنیتی آمادگی کامل برای دفاع از شهر قندوز را دارند و هر نوع اقدام گروه طالبان با پاسخ سختی مواجه خواهد شد.
پرسش اصلی اما این است که طالبان چگونه می توانند به چند قدمی مرکز یک ولایت برسند ؟
درحالی که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی از حضور طالبان در کندز و تحرکات آنان آگاهی دارند، چگونه طالبان به این سادگی حتا برای سقوط و تصرف ولایت کندز می جنگند و تا چند قدمی مرکز شهر خط نبردشان را پیش می آرند؟

فکر می کنید چه چیزی باعث قوت گرفتن بیشتر طالبان در سال جاری شده است ؟ به باورشما، مهم ترین دلایل و عوامل نا امنی های اخیر کشور چیست ؟

درحالی که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی از حضور طالبان در کندز و تحرکات آنان آگاهی دارند، چگونه طالبان به این سادگی حتا برای سقوط و تصرف ولایت کندز می جنگند و تا چند قدمی مرکز شهر خودرا می رسانند ؟ واینکه با همین وضعیت موجود، آینده امنیتی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟