طالبان بامداد روز دوشنبه وپس ازچهارده سال با راه اندازی حملات گسترده از چهارسمت، توانستند شهرکندز را تصرف کنند. گزارش ها می رساند که طالبان به محض ورود شان به کندزدست به چور و چپاول، کشتار مردم و تخریب تاسیسات عامه و دولتی زدند. پس از ورود طالبان به کندز مقامات امنیتی ازبازپس گیری کندز […]

طالبان بامداد روز دوشنبه وپس ازچهارده سال با راه اندازی حملات گسترده از چهارسمت، توانستند شهرکندز را تصرف کنند. گزارش ها می رساند که طالبان به محض ورود شان به کندزدست به چور و چپاول، کشتار مردم و تخریب تاسیسات عامه و دولتی زدند. پس از ورود طالبان به کندز مقامات امنیتی ازبازپس گیری کندز در کمتر از ۲۴ ساعت به مردم ا طمینان دادند و رییس جمهور هم به زعم خودش به مردم اطیمنان داد که کندزتحت مدیریت است و مردم نگران نباشند.

اکنون در سومین روز سقوط کندز، هنوزهم حکومت افغانستان نتوانسته است طالبان را از این ولایت بیرون کند و کماکان جنگ درکندز جریان دارد.

اما ازنفس مساله تصرف مرکز کندز توسط طالبان، عوامل وچگونگی سقوط کندز پرسش برانگیز شده است و کارشناسان حرف و حدیث های وافر و گوناگونی دراین مورد دارند.

شماری از « معامله » درسقوط کندز حرف می زنند و برخی ها، سهل انگاری و غفلت مسئولین را دراین قضیه دخیل می دانند.

باهمه ی ا ین ها، جدی ترین پرسشی که در ذهن شهروندان افغانستان است، این است که چگونه طالبان توانستند پس ازچهارده سال و با این سادگی، به مرکز یک ولایت درجه یک و استراتژیک برسند، درحالی که دولت از موجودیت و تحرکات طالبان درکندز اطلاع داشت ؟

درهمین حال، گفته می شود که پس از سقوط کندز، وضعیت در ولایت های تخار و بغلان روبه وخامت گراییده و بیشتر بغلان در معرض تهدید جدی طالبا قراردارد.

حفیظ الله مصداق، این موضوع را باحضور ” جاوید کوهستانی ” کارشناس امورنظامی و ” محمدعظیم محسنی ” عضومجلس نمایندگان دربرنامه « آخرخط » به بحث و بررسی گرفته است .