با فرا رسیدن فصل سرما که همه ساله آتش جنگ هراس افگنان در برابر دولت افغانستان اندکی فرو می کشد، همواره گفتمان آشتی خواهی و تلاش برای رسیدن به صلح از جانب پاکستان بلند می شود. در دومین دور نشست چهارجانبه ی صلح که با حضور نمایندگان چین، امریکا، افغانستان و پاکستان دو روز پیش […]

با فرا رسیدن فصل سرما که همه ساله آتش جنگ هراس افگنان در برابر دولت افغانستان اندکی فرو می کشد، همواره گفتمان آشتی خواهی و تلاش برای رسیدن به صلح از جانب پاکستان بلند می شود. در دومین دور نشست چهارجانبه ی صلح که با حضور نمایندگان چین، امریکا، افغانستان و پاکستان دو روز پیش در کابل برگزار شد، طرف های اشتراک کننده با صدور اعلامیه یی تکرارا از طالبان خواستند تا برای حل اختلافات شان، با دولت افغانستان وارد گفتگو شوند. همچنان در این اعلامیه، بر مبارزه ی مشترک باتمام گروهای تروریستی بدون تابعیت و کارکردشان تاکید شده است.

در این حال اما، تلاش ها برای رسیدن افغانستان به صلح درحالی صورت می گیرد که نبرد، حملات انتحاری و انفجارها همچنان ادامه دارد و در تازه ترین مورد، ساعت پیش پایتخت گواه یک حمله ی انتحاری سنگین و دهشت بار بود.

با این همه، در حالی که هراس افگنی با نمای شدیدش در جریان است، دولت افغانستان و شورای صلح نسبت به روند نشست های چهارجانبه ی نقشه ی راه صلح، خوش بینند.
بررسی این ابهام چندپهلو، در بحث کنونی ما با حضور
سید قاسم فکرت آگاه سیاسی و  سید نادرشاه بحر نماینده مردم در مجلس نمایندگان.