ششمین دور نشست «اپتا» در اسلام آباد برگزار شد. در این نشست نماینده های افغانستان حضور یافته و در خصوص روابط تجارتی دو کشور بحث و گفت و گو کرده اند. سخنگوی وزارت تجارت و صنایع گفته است که حکومت افغانستان تعهد کرده است تا تعدیلات در تفاهمنامه اپتا را در پانزدهم ماه مارچ به […]

ششمین دور نشست «اپتا» در اسلام آباد برگزار شد. در این نشست نماینده های افغانستان حضور یافته و در خصوص روابط تجارتی دو کشور بحث و گفت و گو کرده اند.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع گفته است که حکومت افغانستان تعهد کرده است تا تعدیلات در تفاهمنامه اپتا را در پانزدهم ماه مارچ به جانب حکومت پاکستان تحویل دهد و همین طور، پاکستان مسوده تفاهم نامه ترانسپورتی را در اواخر ماه مارچ به جانب حکومت افغانستان تحویل خواهد داد.

این در حالی است که پاکستان مانع تجارت مستقیم افغانستان با هند می شود و بعضا حتا کامیون های تجاری افغانستان در پشاور توقف داده شده اند و تجار افغانی مجبور اند برای انتقال کالاهای شان به هند با شرکت های پاکستانی وارد معامله شوند. در حالی که پاکستان و تجار پاکستانی این امتیاز را دارند که کالاهای تجاری شان را مستقیم از طریق افغانستان به آسیای میانه ترانزیت کنند.

با این جود برخی از آگاهان اقتصادی زیاد باورمند به تعهدات پاکستان نیستند. این آگاهان تاکید دارند که اسلام آباد از روابط تجارتی، اهداف سیاسی اش را دنبال می کند.

آن ها معتقداند که اکنون افغانستان راه های بدیل تجارتی پاکستان را دریافته و نباید دیگر وابستگی اقتصادی به پاکستان وجود داشته باشد.

بشیر عظیمی این موضوع را در برنامه آخرخط با  آقایان آذرخش حافظی، رییس روابط بین الملل اتاق های تجارت صنایع، و سید عبدالمقدم امین، کارشناسی سیاسی به بحث و بررسی گرفته است.