عطا محمد نور استاندار بلخ که در پایان نبرد یک هفته یی خورشید۲۱ به رهبری خودش سخن می گفت، حضور داعش در بلخ را تایید کرد و گفت، این گروه می خواهد فعالیت هایش را در شمال گسترش دهد. آقای نور افزود نشانه ها و شواهدی که از عملیات اخیر به دست آمده نشان می […]

عطا محمد نور استاندار بلخ که در پایان نبرد یک هفته یی خورشید۲۱ به رهبری خودش سخن می گفت، حضور داعش در بلخ را تایید کرد و گفت، این گروه می خواهد فعالیت هایش را در شمال گسترش دهد. آقای نور افزود نشانه ها و شواهدی که از عملیات اخیر به دست آمده نشان می دهند که گروه داعش در پی سرباز گیری در این استان بوده است.

در همین حال، مقام های امنیتی کشور از شدت گرفتن عملیات پیش رونده علیه داعش در ننگرهار و کشته شدن بیش از ۲۷ جنگجوی این گروه خبر داده اند.

این در حالی ست که، روز گذشته خبر سرکوبی و آستانه ی نابودی این گروه هراس افگن در افغانستان، از زبان سخنگوی ناتو منتشر شد. جنرال ویلسون شوفنر در یک نشست خبری در واشنگتن گفت، نیروهای امنیتی افغانستان و سربازان خارجی توانسته اند فعالیت این گروه را به حد اقل برسانند.

پس واقعبینانه ترین تحلیل از حضور و فعالیت داعش در افغانستان چی ست و تدبیر لازم برای مهار این گروه چه باید باشد؟ در محور همین پرسش بحث می کنیم با آقایان: مولوی عبدالرحمان رحمانی نماینده ی بلخ در مجلس و عبدالشکور سالنگی پژوهشگر آسیای مرکزی.