به تاریخ ششم اگست ۲۰۱۸م برابر با ۱۵ ماه اسد ۱۳۹۷ هجری شمسی طی محفل با شکوهی، با اشتراک هیئت عالی رتبه، اقایان‎ (محب الله ذاکری مشاور وزیر اطلاعات و فرهنگ، انجنیر توریالی غیاثی رئیس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه، دکتور گل محمد باسل و نوید از وزارت تحصیلات عالی و دکتور شمس الرحمن ازهری از […]

به تاریخ ششم اگست ۲۰۱۸م برابر با ۱۵ ماه اسد ۱۳۹۷ هجری شمسی طی محفل با شکوهی، با اشتراک هیئت عالی رتبه، اقایان (محب الله ذاکری مشاور وزیر اطلاعات و فرهنگ، انجنیر توریالی غیاثی رئیس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه، دکتور گل محمد باسل و نوید از وزارت تحصیلات عالی و دکتور شمس الرحمن ازهری از وزارت معارف)، مجسمۀ بیدارگر شرق علامه سید جمال الدین افغانی توسط آقای فضل الرحمن فاضل سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان و  جنرال محمد سلطان رییس ادارۀ پارک‌های ویژۀ دولتی قاهره، در پارک آزادی، یکی از پارک‌های تفریحی قاهره پایتخت کشور مصر، واقع در کنار رود نیل، افتتاح و رونمایی گردید.

دراین گردهمآیی آقای خالد ثروت معاون وزیر امورخارجۀ جمهوری عربی مصر در امور آسیا، برخی از دیپلومات‌های خارجی مقیم جمهوری عربی مصر، محترم جنرال هشام خشبه رییس نواحی غرب پایتخت، آقای سفیر عبدالفتاح الزینی، رییس انجمن دوستی مصر و افغانستان، مهاب نصر و ماجد عبد الرحمن سفیران پیشین مصر در کابل، عده ای از مامورین عالی رتبۀ وزارت امور خارجه مصر، اساتید دانشگاه‌ها، روشن فکران، نخبه‌گان، شخصیت‌های ملی، روزنامه‌نگاران، اهل مطبوعات و همچنان دانشجویان و افغان‌های مقیم جمهوری عربی مصر، اشتراک ورزیده بودند.

این محفل با نواختن سرودهای ملی جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری عربی مصر، آغاز یافت. سپس، آقای  فضل الرحمن فاضل سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان مقیم مصر، بیانیۀ خود را به این مناسبت ایراد نمود. او در ابتدا به اصالت از خویشتن و به نیابت از  محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و بانو حسنیه صافی وزیر اطلاعات و فرهنگ، به حاضران خوش آمدید گفت و از اینکه قبول زحمت فرموده و تشریف آور شدند، اظهار سپاس و قدردانی نموده علاوه کرد: ”قدردانی مصر، مردم این سرزمین باستانی و رؤسا و رهبران، از علامه سیدجمال الدین افغانی در دوران زنده گی و حتی پس از وفاتش، بیانگر عمق روابط دوستانه و برادرانه میان دو ملت است که با گذشت نسل‌ها و تغییر زمان از بین نخواهد رفت. قبل از اینکه سدۀ نود به پایان برسد اندیشمند بزرگ شرق، علامه سید جمال الدین افغانی به سرزمین مصر تشریف آور شد و به  فعالیت‌های علمی، نشر اندیشه‌های آزادی خواهی، گسترش اندیشۀ اعتدال دینی و سخنرانی‌های عالمانه پرداخت، وی ”قاهره“ پایتخت مصر را به عنوان پایگاه فعالیت‌ها و نشر اندیشه‌های خویش در قلمروهای دنیای شرق انتخاب نمود، اینجا بود که افراد زیادی از فرزندان این سرزمین به اهمیت حضور وی پی برده و به او نزدیک شده و از افکار و اندیشه های خلاق وی متآثر گریده اند که دراین زمینه می توان از شخصیت‌های چون، شیخ محمد عبده، سعد زغلول، ابراهیم اللقانی، یقوب صنوع، سلیم العنحوری، جرج زیدان، عبدالقادر المغربی، عبدالله الندیم و دیگران یادآوری نمود.

رونمایی ازاین ماندگار تاریخی، برابر است با یکصد وپنجاهمین سالیاد نخستین ورود فیلسوف شرق سید جمال الدین افغانی به سر زمین مصر و یک صد وهشتادمین سالگرد زاد روز وی و همچنان نودمین سالگرد امضای معاهدۀ دوستی میان افغانستان و مصر.

 سفیر افغانستان در مصر به ادامه فرمودند: ”ما نباید فضل و مهربانی مصر را براین دانشمند بزرگ از یاد ببریم، همه می دانیم مردم این سرزمین چگونه با آغوش گرم از وی استقبال نموده و شماری فراوان از فرزندان مصر باستان به ترجمه و نشر نوشته‌های او پرداخته اند، از جمله محمد عبده مفتی اعظم مصر، رسالۀ ”نیچریه“ اثر این فیلسوف بزرگ اسلام را به زبان عربی ترجمه نمود و همچنان وی را در امر نشر جریده ”عروه الوثقی“ در پاریس همکاری نمود. از سوی هم یعقوب صنوع نویسندۀ معروف مصری، از طریق جریدۀ خویش (ابو نظاره)، به معرفی علامه جمال الدین افغانی پرداخته و مقالۀ مشهور وی را که زیرعنوان الشرق للشرقیین، (شرق برای مردم شرق)، را به دست نشر سپرد.

 به همین ترتیب جریدۀ ”الهلال“ مصری، که ریاست آن را جرج زیدان به عهده داشت، اولین مرجعی در جهان بود که شرح احوال یا بیوگرافی کامل سید جمال الدین افغانی را، فقط با گذشت ۲۰ روز از وفاتش، نشر نمود.

در ادامۀ این همه بخشندهگی‌ها ‌و لطف مهربانی مصر و مردم آن نسبت به علامه سید جمال الدین افغانی، اکنون آقای پروفیسور دکتور شحاته عبدالرحیم یکی از پیکر تراشان چهره دست این سرزمین در ساخت پیکر بزرگ مرد تاریخ مخلصانه هنرنمایی نمود و ما زحمات ایشان را به دیدۀ قدر می نگریم و به همین ترتیب جا دارد تا از همکاری‌های بی دریغ عالی جناب انجینیر عاطف عبدالحمید والی قاهره، در زمینۀ انجام این ابتکار تاریخی اظهار سپاس و قدردانی نماییم“.  به همین ترتیب هریک جناب جنرال محمد سلطان رییس ادارۀ پارک‌های ویژۀ دولتی قاهره، به نمایندهگی از والی پایتخت و آقای عبدالفتاح الزینی رییس انجمن دوستی مصر و افغانستان به نوبۀ خویش سخنرانی نمودند. و اینک مجسمه فرزند افتخار آفرین خاور زمین و بیدارگر این مرزوبوم کهن، در کنار دیگر چهره‌های ماندگار تاریخ اعم از شاعران نامدار، ادبا، هنرپیشه‌گان و سیاسیون موجود دراین پارک، در چشمدید همهگان قرار گرفت.

دراین محفل آقای محیب الله ذاکری، مشاور وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان، جام لاجوردینی را به داکتر شحاته پیکر تراش مصری و آقای انجنیر توریالی غیاثی رئیس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه، جام دیگری را به جنرال محمد سلطان رییس ادارۀ پارک‌های ویژۀ دولتی قاهره و آقای الله نور سیلاب یک تن از  روشنفکران افغانستان که به مصرف شخصی شان دراین محفل حضور رسانده بود، جام لاجوردین دیگری را به آقای عبدالفتاح الزینی رییس انجمن دوستی مصر و افغانستان اهدا کردند. قابل یادآوریست که این جام های لاجوردین را وزارت امورخارجۀ افغانستان به همین مناسبت از کابل فرستاده بود.