حلول عید سعید قربان را به همه هموطنان عزیز تبریک می گویم و امیدوارم که حد اقل روزهای عیدِ مردم سوگوار و درد دیدۀ افغانستان در فضای امن سپری شود. هموطنان عزیز! عید قربان امسال درحالی می آید که تروریست ها با وجود حسن نیت مردم و دولت مبنی بر اعلام آتش بس در عید […]

 حلول عید سعید قربان را به همه هموطنان عزیز تبریک می گویم و امیدوارم که حد اقل روزهای عیدِ مردم سوگوار و درد دیدۀ افغانستان در فضای امن سپری شود.

هموطنان عزیز!

عید قربان امسال درحالی می آید که تروریست ها با وجود حسن نیت مردم و دولت مبنی بر اعلام آتش بس در عید سعید فطر گذشته، در آستانۀ عید سعید قربان، جویباری از خون در غزنه، فاریاب، ننگرهار، پکتیا، بغلان، تخار و سایر مناطق کشور راه انداختند.

تروریست ها که طی دو سال اخیر با حملات مکرر خویش بر مساجد و نمازگزاران، دشمنی خویش را با ارزش ها و مقدسات اسلامی نشان داده بودند، اخیراً با حمله بر یک مرکز آموزشی و کشتار دسته جمعی نوجوانانی که هرکدام امید بزرگی برای فردای روشن این کشور بودند، قساوت و جنایت پیشه‎گی خویش را  به اوج آن رسانیده و رکارد تازه‎ای در جنایت پیشه‎گی ثبت کردند.

هموطن عزیز!

در کنار عوامل مختلف، دلیل اصلی شرایط کنونی، خطاها و اشتباهاتی بود که طی هجده سال گذشته در چگونه‎گی مبارزه و مواجهه با تروریزم صورت گرفت و به این اژدهای خونخوار، جان دوباره بخشید. خوب می‎دانیم که مردم افغانستان از “تنها تقبیح و تسلیت های محض” در برابر این جنایات بشری نه تنها خسته شده اند، بلکه به شدت خشمگین اند و انتظار مردم از دولت و متحدان و دوستان بین المللی افغانستان، فراتر از تقبیح، جلوگیری از تکرار این فجایع است و همه انتظار دارند که این صدا و مطالبۀ ملی، باید از سوی دولت، جامعۀ جهانی و سیاسیون افغانستان شنیده شده باشد.

ما که بارها بر اصلاحات در نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان تأکید کرده ایم، در راستای همین مطالبه و خواست ملی مردم بوده تا با تهدید تروریزم، برخورد مسوولانه و روشن صورت گیرد و انتظار ما این است تا در کنار دولت، متحدان راهبردی افغانستان، همسایه ها و سایر کشورهای منطقه نیز به گونه‎ای با تهدید تروریزم در منطقه و افغانستان مسوولانه برخورد کنند که فرداها، سبب حسرت و پشیمانی جمعی مشترک مان نشود.

هموطنان عزیز!

با آنکه بیشتر از هرکسی برای صلح تلاش کرده ایم و حتا بزرگترین قربانی را دراین راستا جمعیت اسلامی افغانستان داده است، اما به شدن نگران این هستیم که نشود تحت عنوان “صلح” به گونه‎ای بازی سیاسی صورت گیرد که به گروه های تروریستی مشروعیت و اعتبار بخشیده و سبب تشجیع بیشتر آن ها در ارتکاب جنایات ضد بشری شود.

ما که بر شفافیت پروسۀ صلح تأکید می کنیم، هدف ما این بوده که هرگونه معاملۀ مشکوک و مبهم با تروریست ها، نه تنها منجر به صلح عادلانه و پایدار نمی‎شود، بلکه این کار، سبب قباحت زدایی از جنایات ضد بشری و تبرئۀ تروریست ها شده و دور باطل چرخۀ خشونت را در کشور همچنان فعال و زنده نگه خواهد داشت.

هموطن عزیز!

موضوع مهم دیگر در جریان سال روان، انتخابات پارلمانی است. ما به شدت نگران این هستیم که نشود نبود نظام و کارشیوۀ معتبر برای تضمین شفافیت و عادلانه برگزار شدن انتخابات، منجر به بحران سیاسی “پسا انتخابات” دیگری شود که اعتماد ضعیف باقی ماندۀ مردم نسبت به پروسه های مردم سالارانه را، کاملاً به باد فنا بدهد. از همین‎رو، ما پیوسته درسال‎های پسین از آدرس جمعیت اسلامی و اخیراً در چارچوب ائتلاف با دیگر احزاب و جریان‎ها، طرح و برنامه های روشنی را برای تضمین شفافیت و عادلانه برگزار شدن انتخابات مطرح کرده ایم و بر مواضع خویش همچنان ایستاده ایم.

امیدواریم که دولت و نهادهای برگزار کنندۀ انتخابات، به این پیشنهادها که مطالبات و خواست‎های مردمی و به هدف اعتبار بخشی به این پروسۀ ملی است، برخورد مسوولانه نمایند.

در اخیر یکبار دیگر حلول عید سعید قربان را تبریک گفته، برای همه هموطنان عزیز خویش، به ویژه خانواده های شهداء، عید امن و مملو از صلح و صفا آرزو دارم.

صلاح‎الدین‎ربانی

رئیس جمعیت اسلامی افغانستان

و وزیر امورخارجه