وزیر کار و امور اجتماعی می گوید که تاکنون بیش از ده قانون در حمایت از کودکان کشور تصویب شده است، اما در حال حاضر نزدیک به دو میلیون کودک مصروف کارهای شاقه و بیش از سه میلیون کودک دیگر از رفتن به مکتب محروم استند. بیش از هشتاد نهاد حمایت کننده کودکان با همکاری […]

وزیر کار و امور اجتماعی می گوید که تاکنون بیش از ده قانون در حمایت از کودکان کشور تصویب شده است، اما در حال حاضر نزدیک به دو میلیون کودک مصروف کارهای شاقه و بیش از سه میلیون کودک دیگر از رفتن به مکتب محروم استند.

بیش از هشتاد نهاد حمایت کننده کودکان با همکاری وزارت کار امور اجتماعی، نشست دو روزه ی مشورتی و هماهنگی را تحت عنوان “حفاظت از کودکان” در کابل برگزار کرده است. فیض الله زکی، وزیر کار امور اجتماعی جنگ و ناامنی، فقر، مهاجرت و خشکسالی را از علت های عمده آسیب پذیری کودکان کشور می داند. آقای زکی می گوید که این عوامل سبب شده است که در حال حاضر بیش از سه اعشاریه هفت میلیون کودک به مکتب نروند و یک اعشاریه نه میلیون کودک دیگر مصروف کار های شاقه دربازار های کشور باشند.

وزیر کار و امور اجتماعی می گوید که بنیاد حقوقی برای حمایت از حقوق کودکان در کشور به وجود آمده است و برای سال آینده بیست پرورشگاه در کشور اعمار خواهد شد. وزیر کار و امور اجتماعی می گوید که در حال حاضر نزدیک به سی هزار قضیه خشونت علیه کودکان در نهادهای حمایت از کودکان ثبت شده است.

درهمین حال، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد “یونیسف” بر تطبیق از قوانین حمایت از کودکان در کشور تاکید می کند. اسیتیفون ساوی نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می گوید: “ما برای حمایت دوامدار از کودکان افغانستان متعهد هستیم. باید در افغانستان به مصوونیت کودکان متمرکز شویم. باید قوانین بیشتری برای حمایت و حفاظت از کودکان تصویب شود.”

بر اساس معلومات وزارت کار امور اجتماعی در حال حاضر بیش از چهار صد نهاد ملی و بین المللی در پیوند به حفاظت از حقوق کودکان در افغانستان فعالیت دارد. وزیر کار امور اجتماعی از نهادهای حمایت از حقوق کودکان می خواهد که در بخش تغذیه، آموزش و صحت کودکان توجه جدی کنند.