دو نهاد جهانی نسبت به بدرفتاری کشورهای اروپایی با پناهجویان افغانستان انتقاد کرده است. کمشنری عالی سازمان ملل در گزارشی گفته است که دولت هنگری با نقض قوانین بین المللی یازده پناهجوی افغانستان را از خاک خود اخراج کرده و به صربستان فرستاده است. همزمان کمیته شورای اروپا، نسبت به بدرفتاری پولیس آلمان با پناهجویان […]

دو نهاد جهانی نسبت به بدرفتاری کشورهای اروپایی با پناهجویان افغانستان انتقاد کرده است. کمشنری عالی سازمان ملل در گزارشی گفته است که دولت هنگری با نقض قوانین بین المللی یازده پناهجوی افغانستان را از خاک خود اخراج کرده و به صربستان فرستاده است. همزمان کمیته شورای اروپا، نسبت به بدرفتاری پولیس آلمان با پناهجویان افغانستان انتقاد کرده است. بااین حال، سازمان جهانی مهاجرت از برگشت هزاران تن از مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان نیز خبر داده شده است.

دولت هنگری یازده پناهجوی افغانستان را پس از رد پناهندگی شان در آن کشور، مجبور کرده به صربستان بروند. اداره مهاجرت و پناهندگان هنگری با نشر اعلامیه ای گفته است که درخواست پناهندگی این پناهجویان براساس قانون این کشور رد شده است. براساس قانون هنگری، اگر کشور متبوع پناهجویان امن تلقی شود، دولت هنگری می تواند پناهجویان را اخراج کند. اما کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان این اقدام هنگری را نقض آشکار قوانین بین المللی و اتحادیه اروپایی عنوان کرده است.

با این حال، کمیته شورای اروپا، پولیس آلمان را به بدرفتاری با یک پناهجوی افغانستان متهم کرده است. این نهاد اعلام کرده که پولیس آلمان هنگام اخراج یک پناهجوی افغانستان، با او بدرفتاری کرده است. کمیته شورای اروپا گفته است که محکم گرفتن دست و پا توسط پولیس یک روش آشکار اذیت است و پولیس آلمان این گونه بدرفتاری را مرتکب شده است.

کمیته اروپایی برای منع شکنجه توصیه می کند که برای جلوگیری از چنین روش باید فورا اقدام شود. با این حال، حکومت آلمان اعلام کرده است که این توصیه به پولیس فدرال فرستاده شده تا اقدامات لازم را روی دست گیرد.

از سویی هم، سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرده است که ایران طی یک هفته اخیر حدود هشت هزار مهاجر تن از مهاجران افغانستان را اخراج کرده است. این سازمان در گزارش هفتگی خود نوشته که در این مدت سیزده هزار مهاجر افغانستان از ایران به کشورشان برگشته اند و از میان نزدیک هشت هزار تن آنان به گونه جبری اخراج شده اند.

براساس این گزارش، از آغاز سال جاری میلادی تا روز شنبه هفته گذشته، هفتاد هزار و چهار صد و هفتاد تن از مهاجران افغانستان به گونه داوطلبانه از ایران به کشور خود برگشته اند و هشتاد و شش هزار و هفت صد و هشتاد و دو مهاجر دیگر به گونه اجباری از ایران اخراج شده اند.

براساس گزارش سازن جهانی مهاجرت، همچنان از آغاز سال روان میلادی هشت هزار و هشت صد و بیست تن از مهاجران افغانستان به گونه داوطلبانه از پاکستان به کشور خود برگشته اند ویک هزار و هشت صد و نود و یک تن دیگر به گونه اجباری اخراج شده اند.

طبق ارقام سازمان جهانی مهاجرت، از کشورهای اتحادیه اروپا نیز امسال شش صد و چهل و سه مهاجر افغانستان به کشور بر گشته اند و از این میان سه صد و سی و شش تن آنان به گونه اجباری اخراج شده اند.