دبیرکل ناتو می‌گوید که تمویل نیرو های امنیتی افغانستان و تقویت آن ‌ها، فرصت ‌ها را برای راه حل بحران افغانستان از طریق گفتگو ها تقویت می‌کند. این جدید ترین موضع ناتو و هم پیمانانش در مورد حضور در افغانستان و پشتیبانی از نیروهای امنیتی کشور است. این نشست روز سه شنبه در مقر ناتو […]

دبیرکل ناتو می‌گوید که تمویل نیرو های امنیتی افغانستان و تقویت آن ‌ها، فرصت ‌ها را برای راه حل بحران افغانستان از طریق گفتگو ها تقویت می‌کند.

این جدید ترین موضع ناتو و هم پیمانانش در مورد حضور در افغانستان و پشتیبانی از نیروهای امنیتی کشور است. این نشست روز سه شنبه در مقر ناتو در شهر بروکسل، با شرکت نمایندگان کشورهای تمویل کننده نیروهای افغانستان، به‌ خاطر تعهد دوباره کمک مالی با نیروهای امنیتی کشور تا سال دوهزار و بیست میلادی برگزار شد. شرکت کنندگان‌ این نشست اطمینان دوباره دادند که به تمویل نیروهای امنیتی افغانستان از طریق صندوق حمایت بین ‌المللی ادامه خواهند داد. افغانستان سه صدو شصت هزار نیروی امنیتی و دفاعی دارد که هزینه آن‌ ها حدود پنج میلیارد دالر تخمین می‌شود. بخش بزرگ آن را آمریکا و کشورهای عضو ناتو تمویل می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو گفته است: “در نشست شیکاگو در سال دو هزار و دوازده تعهد شده بود که حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال دو هزار و هفده ادامه می ‌یابد. همچنان در نشست وارسا در سال دو هزار و شانزده تمامی کشورها به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال دو هزار و بیست متعهد شدند و پارسال در نشست بروکسل، تمامی تمویل کننده ها برای تمدید حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال دو هزار و بیست و چهار توافق کردند.”

دبیرکل ناتو همچنان می گوید که صندوق تمویل نیروهای امنیتی افغانستان نقش مهم برای ارتباط جامعه بین المللی با پروژه های جهانی دارد تا ظرفیت و توانایی نیروها بالا برده شود و با آن ها در میدان مبارزه کمک کند.

ینس ستولتنبرگ دبیر کل ناتو افزوده است: “تا پانزدهم ماه می امسال کشور های تمویل کننده دو اعشاریه هشت میلیارد دالر با صندوق حمایت مالی از نیروهای افغانستان کمک کرده اند. صندوق حمایت از ارتش ملی افغانستان به روی کمک ‌های گسترده‌ تر جامعه بین‌ المللی باز خواهد ماند.”

دبیرکل ناتو همچنان گفته است که این نشست نشان دهنده تعهد قوی و دوامدار مالی با نیروهای امنیتی افغانستان است تا در نتیجه، فرصت ها برای راه حل بحران افغانستان از طریق گفتگو ها تقویت شود و این کشور به صلحی برسد که خواست تمامی شهروندانش است.