دور هشتم مذاکرات میان مقام ‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شب گذشته در توییترش نوشته که چنین برمی ‌آید که طالبان در این دور مذاکرات به یک توافق نهایی برسند. همزمان با آغاز هشتمین دور گفتگوی رسمی آمریکا و […]

دور هشتم مذاکرات میان مقام ‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شب گذشته در توییترش نوشته که چنین برمی ‌آید که طالبان در این دور مذاکرات به یک توافق نهایی برسند.

همزمان با آغاز هشتمین دور گفتگوی رسمی آمریکا و گروه طالبان، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، می‌گوید که کشورش به دنبال توافق خروج از افغانستان نیست، بلکه در تلاش دست ‌یابی به توافق صلح است. او تأکید کرده است که این توافق صلح می ‌تواند زمینه خروج را فراهم کند و حضور آمریکا در افغاستان وابسته به شرایط است و خروج این کشور نیز مشروط خواهد بود.

زلمی خلیلزاد از افغانستان و پاکستان می خواهد که به گونه متقابل برای تامین صلح اطمینان بدهند. از دید او، قلمرو این دو کشور نباید برای تهدید یک دیگر، مورد استفاده قرار بگیرد.

روابط میان این دو کشور همسایه، از چندین سال است که به تیره گی گراییده و فضای بی اعتمادی میان دو کشور گسترش یافته است. افغانستان همواره پاکستان را متهم می کند که از گروه طالبان پشتیبانی می کند. پاکستان هم مدعی است که این کشور همسایه، برای ملیشه هایی که در حملات داخل پاکستان نقش دارند زمینه فرار را مساعد می کند.

خلیلزاد در ادامه نوشته است که اطمینان دهی برای جلوگیری از تهدید متقابل افزون بر توافقات جامع صلح در افغانستان، زمینه همکاری بهتر اقتصادی و توسعه را میان افغانستان و پاکستان فراهم می کند. نماینده آمریکا برای صلح افغانستان نوشته است که این روزها امیدوار کننده است و باید هر دو کشور آماده باشند تا از فرصت ها استفاده کنند. گروه طالبان و زلمی خلیلزاد در مورد احتمال امضای یک توافقنامه در هفته جاری ابراز خوش بینی کرده اند.