هنوزهم اختلاف هایی میان هیأت مذاکره کننده آمریکا و نمایندگان گروه طالبان وجود دارد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان می گوید که واشنگتن در پی به دست آوردن توافق صلح با گروه طالبان است. آقای خلیلزاد در صفحه تویتر خود نوشته است که هر گونه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وابسته […]

هنوزهم اختلاف هایی میان هیأت مذاکره کننده آمریکا و نمایندگان گروه طالبان وجود دارد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان می گوید که واشنگتن در پی به دست آوردن توافق صلح با گروه طالبان است. آقای خلیلزاد در صفحه تویتر خود نوشته است که هر گونه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وابسته به شرایط است.

پیش از سفر زلمی خلیلزاد به دوحه و آغاز هشتمین دور گفتگوهای صلح میان هیأت آمریکایی و گروه طالبان، انتظار می رفت توافقنامه ای به امضا برسد. اما اکنون به نظر می رسد که اختلاف های جدی میان گفتگو کنندگان آمریکایی و طالبان وجود دارد. دور هشتم گفتگوها میان دو طرف روز شنبه آغاز شد. گفتگوهای روز شنبه آمریکا و طالبان پشت در های بسته صورت گرفت و تا هنوز مشخص نیست که میان دو طرف تا چه حد روی مساله خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و دستیابی به صلح توافق نظر وجود دارد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستا می گوید که واشنگتن در پی خروج از افغانستان نیست. خلیلزاد گفته است: “به دنبال یک توافقنامه صلح هستیم نه توافقنامه خروج؛ توافقنامه صلحی که زمینه خروج را مساعد سازد. حضور ما در افغانستان وابسته به شرایط می باشد و هر گونه خروج هم وابسته به شرایط خواهد بود.”

اما سخنگوی دفتر قطر گروه طالبان گفته که با نهایی شدن توافقنامه صلح با آمریکا، زمینه خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان مساعد خواهد شد.

بااین حال، نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان گفته که طالبان نشانه هایی از تمایل برای توافق صلح نشان داده اند. اما مشخص نکرده که این تمایل طالبان منجر به امضای موافقتنامه صلح میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان خواهد شد یا خیر.

از سویی هم رییس جمهور غنی به نظامیان کشور هدایت داده است که طالبان را سرکوب کنند. آقای غنی تأکید کرده است که تا آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان، افراد این گروه سرکوب شوند.

تا هنوز روشن نیست که هشتمین دور گفتگوهای صلح برای چند روز ادامه خواهد یافت و اختلاف ها چه زمانی میان دو طرف حل خواهد شد.