دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از پیشرفت ها در روند گفتگوهای این کشور با گروه طالبان رضایت نشان داده است. آقای ترامپ گفته بحث درباره کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان ادامه دارد. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از پیشرفت در گفتگوهای صلح افغانستان خبر داده و از گفتگوهای واشنگتن با گروه طالبان ابراز رضایت […]

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از پیشرفت ها در روند گفتگوهای این کشور با گروه طالبان رضایت نشان داده است. آقای ترامپ گفته بحث درباره کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان ادامه دارد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از پیشرفت در گفتگوهای صلح افغانستان خبر داده و از گفتگوهای واشنگتن با گروه طالبان ابراز رضایت کرده است. آقای ترامپ افزوده که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به سیزده هزار رسیده است و ممکن است شمار این نیروها کاهش یابد.

رییس جمهوری آمریکا گفته است: “گفتگوهای خوبی با طالبان داریم. با دولت افغانستان هم گفتگوهای خوبی داریم. تعداد نظامیان را تا سطح سیزده هزار تن کاهش داده ایم و کمی بیشتر از این هم کاهش خواهیم داد. سپس تصمیم می گیریم که آیا به حضور نظامی در افغانستان ادامه خواهیم داد یا نه.”

دونالد ترامپ که در روزهای گذشته با مشاوران ارشد و تیم امنیت ملی خود درباره اوضاع افغانستان گفتگو کرده بود، گفت شرایط پیشرو به خواست طالبان و دولت افغانستان بستگی خواهد داشت.

آقای ترامپ تاکید کرده که حتا در صورت خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان، آمریکا به حضور اطلاعاتی خود در افغانستان ادامه خواهد داد تا مانع از تهدیدهای بالقوه شود. پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان از جمله وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است.

در همین حال، رییس جمهورغنی می گوید گروه طالبان باید نشان دهد که می تواند مستقلانه تصمیم بگیرد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان تاکنون هشت دور گفتگو با طالبان انجام داده و شورای رهبری این گروه در حال بررسی توافق نهایی با آمریکا است.

آقای خلیلزاد در واکنش به حمله تروریستی بر یک مراسم عروسی در کابل بر تسریع روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان تأکید کرده است. وی تأکید کرده که تسریع روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان سبب شکست گروه داعش در افغانستان خواهد شد. اما زلمی خلیلزاد واضح نکرده که تسریع روند گفتگوهای صلح با شکست داعش در افغانستان چه ربطی دارد.