وزیر امور خارجه امریکا گفته است که ازدیاد خشونت در افغانستان غیر قابل قبول است. مایک پمپیو می گوید که خشونت های باید به گونه فوری در افغانستان کاهش یابد و این موضوع را دونالد ترامپ در تماس تلفنی به ملا برادر گفته است. وزیر خارجه امریکا شرایط کنونی را فرصت خوبی برای برقراری صلح […]

وزیر امور خارجه امریکا گفته است که ازدیاد خشونت در افغانستان غیر قابل قبول است. مایک پمپیو می گوید که خشونت های باید به گونه فوری در افغانستان کاهش یابد و این موضوع را دونالد ترامپ در تماس تلفنی به ملا برادر گفته است. وزیر خارجه امریکا شرایط کنونی را فرصت خوبی برای برقراری صلح در افغانستان می داند و می گوید که امریکا راه را برای گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان مهیا کرده است.

افراد وابسته به گروه طالبان روز سه شنبه گذشته بر پاسگاه های نظامیان کشور در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند حمله کردند و سپس نظامیان امریکایی مواضع طالبان را هدف حملات هوایی قرار دادند.

مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا روز پنجشنبه در یک نشست در واشنگتن درباره روند صلح افغانستان سخن گفت:”می ‌دانیم که راه پیشرو مشکل است. ما این را پیش بینی کرده بودیم و ما درست فکر می کردیم. افزایش خشونت در برخی از بخش های افغانستان در طی چند روز گذشته پذیرفتنی نیست. بدون شک خشونت ها باید به طور فوری برای دستیابی به صلح کاهش یابد. رییس جمهور ترامپ روز سه شنبه این موضوع را به گونه مستقیم با معاون طالبان، ملابردار صحبت کرد.”

آقای پمپیو همچنان گفته که زمان گفتگو میان افغان‌ ها و کاهش خشونت فرارسیده است و به گفته وی از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهد که برای مبادله زندانیان اقدامات عملی را روی دست گیرند.

وزیر خارجه امریکا افزوده:”آینده صلح مرتبط به این نیست که طالبان چه می ‌کنند یا ما چه می ‌کنیم بلکه مربوط به مردم افغانستان است. امریکا راه را برای شما باز کرده است تا به میز مذاکره آمده ودر باره آینده کشورتان تصمیم بگیرید. ما با شما استیم و همکاری خواهیم کرد. این فرصت را خراب نکنید.”

رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان ‌های افغانستان در توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان که در قطر امضا شد، مطرح شده است. اما حکومت گفته است که رهایی زندانیان طالبان صلاحیت امریکا نیست، بلکه حکومت افغانستان صلاحیت تصمیم گیری در این مورد را دارد.