کمیسری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواهان کاهش یا تعلیق تحریم ها علیه کشورهایی شده است که با ویروس کرونا در مقابله استند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با توجه به تاثیر تحریم های گسترده بر بخش صحت و حقوق بشر در کشورهایی که با ویروس کرونا رو به […]

کمیسری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواهان کاهش یا تعلیق تحریم ها علیه کشورهایی شده است که با ویروس کرونا در مقابله استند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با توجه به تاثیر تحریم های گسترده بر بخش صحت و حقوق بشر در کشورهایی که با ویروس کرونا رو به رو استند، این تحریم ها باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرند.

میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با توجه به تاثیر تحریم های گسترده بر بخش صحت و حقوق بشر در کشورهایی که با ویروس کرونا رو به رو اند، این تحریم ها باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرند. او جلوگیری از فروپاشی سیستم های صحی تمامی  کشورها را حیاتی دانسته است.

میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است: “در این مقطع حساس، به دلایل صحت عمومی و حمایت از حقوق و جان میلیون‌ ها تن در این کشورها، تحریم های اعمال شده بر بخش های مختلف باید کاهش یابد یا معلق شود.”

خانم باچله در بیانیه اش همچنین به تاثیر تحریم ها در کیوبا، کوریا شمالی، ونزویلا و زیمبابو اشاره کرده است، اما از این کشورها خواسته است تا اطلاعات شفافی در مورد شیوع ویروس کرونا ارایه کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد افزوده است: “نظام های صحی بیشتر این کشورها شکننده یا ضعیف است. مردم این کشورها به هیچ وجه مسوول سیاست هایی که تحریم ها هدف می گیرد نیستند، و برای دوره های طولانی به درجات مختلف در وضعیتی لغزنده زندگی کرده اند.”

از سویی هم اتحادیه اروپا روز دوشنبه از جامعه جهانی خواست که کمک ‌های بشردوستانه خود را به ایران برای مقابله با ویروس کرونا ارسال کنند. این نهاد تاکید کرده است که چنین اقداماتی باعث نقض تحریم‌ های آمریکا نمی ‌شود.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: “محموله‌ های مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی نباید تحت تاثیر تحریم‌ ها قرار بگیرند، باید مجددا تاکید شود تا همه بدانند که کشورها می‌ توانند در این نوع کمک ‌های بشر دوستانه شرکت کنند.”

همچنان حسن روحانی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت این کشور، از طرحی در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است که براساس آن قرار است در شرایط کرونا همه تحریم ‌ها کنار زده شود.

این در حالیست که روسیه روز سه شنبه خواهان لغو تحریم های ایران در شرایط بحرانی کرونا شد و وزیر امور خارجه پاکستان نیز از تلاش های دیپلماتیک کشورش برای رفع تحریم های ایران در شرایط مقابله با ویروس کرونا خبر داده است.