زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان به هدف دیدار و گفتگو با نمایندگان طالبان به قطر رفته است. وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که آقای خلیلزاد در دیدارش با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، درباره چالش ‌های موجود در توافقنامه صلح امریکا-طالبان، بحث و گفتگو خواهد کرد. در همین حال، […]

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان به هدف دیدار و گفتگو با نمایندگان طالبان به قطر رفته است. وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که آقای خلیلزاد در دیدارش با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، درباره چالش ‌های موجود در توافقنامه صلح امریکا-طالبان، بحث و گفتگو خواهد کرد. در همین حال، دبیرکل ناتو می گوید که تلا های زلمی خلیلزاد و فرمانده ناتو در افغانستان برای تأمین صلح در کشور ادامه دارد. از سویی هم روسیه از دیدار نمایندگان امریکا و گروه طالبان استقبال کرده است.

زلمی خلیلزاد برای گفتگو با نمایندگان طالبان در حالی به قطر سفر می ‌کند که حکومت افغانستان از چندین روز به این سو روند رهایی زندانیان طالبان را از زندان بگرام آغاز کرده است. تا اکنون سه صد و شصت و یک زندانی طالبان از زندان‌ های حکومت رها شده اند و قرار است این تعداد به یک هزار و پنجصد تن برسد. پیش از این طالبان نیز از رهایی بیست زندانی حکومت در ولایت کندهار خبر داده است.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه ‌ای گفته است که زلمی خلیلزاد در جریان سفر به قطر با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در دوحه، درباره چالش‌ های موجود در توافقنامه صلح امریکا-طالبان، بحث می کند. از سویی هم دفتر سیاسی طالبان در قطر مدعی است که نمایندگان این گروه ناوقت دیروز با زلمی خلیلزاد و جنرال سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان دیدار کرده اند. سهیل شاهین، سخنگوی این دفتر در صفحه تویترش نگاشته است که در این دیدار دو طرف در مورد تطبیق توافقنامه، تاخیر رهایی زندانیان و تخطی ‌ها در توافقنامه صحبت شده است. به گفته وی در این نشست شیخ محمد آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز حضور داشته است.

در همین حال، دبیرکل ناتو می گوید با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد و سکات میلر به قطر می گوید که آنان تلاش می کنند که زمینه گفتگوهای میان افغانی را فراهم کنند.

ینس ستولتنبرک دبیرکل ناتو گفت: اسکات میلر فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان و سفیر خلیلزاد تلاش می کنند تا دیدگاه ها را برای تأمین صلح در افغانستان نزدیک کنند. همچنان ناتو بهترین کاری که کرده می تواند این است تا از نظامیان افغانستان حمایت کند و نظامیان در میدان های نبرد پیشتاز باشند.

از سویی هم مسکو از دیدار اخیر زلمی خلیلزاد با ملا برادر استبقال کرده است. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان گفته که دیدار نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه نشان می دهد که هر دو طرف قصد اجرای توافق نامه صلح را دارند. آقای کابلوف، رهایی زندانیان گروه طالبان را از بند حکومت یک مشکل خوانده و گفته که مشکل سرعت تبادل زندانیان با طرف افغانستان است.