ایران هنوز درباره شرکت در نشستی که قرار است درباره صلح افغانستان در مسکو برگزار شود، تصمیم نگرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید که از ایران برای شرکت در این نشست دعوت شده است و مقام های ایران، این دعوت را بررسی می کنند. نشست مسکو با محوریت صلح افغانستان، قرار است […]

ایران هنوز درباره شرکت در نشستی که قرار است درباره صلح افغانستان در مسکو برگزار شود، تصمیم نگرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید که از ایران برای شرکت در این نشست دعوت شده است و مقام های ایران، این دعوت را بررسی می کنند.

نشست مسکو با محوریت صلح افغانستان، قرار است روز پنجشنبه هفته روان، برگزار شود. در این نشست از امریکا، پاکستان، ایران و قطر دعوت شده است. با آن که هنوز موضوع مورد بحث در این نشست کاملا روشن نشده است؛ اما گمانه زنی ها این است که چگونگی تشکیل حکومت انتقال و سهم شدن گروه طالبان در قدرت، موضوع اصلی این نشست خواهد بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به این نشست می گوید که تهران با چندین کشور درباره روند صلح افغانستان، رایزنی های نزدیک داشته است. در همین راستا، جواد ظریف وزیر خارجه ایران با نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، در تهران دیدار و گفتگو کرده است. اما به گفته آقای خطیب زاده، هنوز ایران درباره اشتراک در این نشست، تصمیم نهایی نگرفته است.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح برای افغانستان، آمادگی نشان داده که در نشست مسکو شرکت می کند.

با این حال، زلمی خلیلزاد، نماینده‌ ویژه‌ امریکا در امور صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر طالبان در قطر دیدار کرده است.