انتونی بلینکین،‌ وزیر خارجه‌ امریکا روز (دوشنبه، ۲۲ سنبله) درجلسه‌ی استماعیه‌ی کانگرس امریکا از خروج کامل نیروهای کشورش ازافغانستان دفاع کرد، اقدامی که به‌ طولانی‌ترین جنگ امریکا خاتمه داد. آقای بلینکین گفت که اگر جوبایدن،‌ رییس‌جمهور امریکا، تصمیم به تمدید جنگ در فغانستان می‌گرفت، چنین اقدام مستلزم اعزام نیروی بیشتر به آن کشور بود […]

 

انتونی بلینکین،‌ وزیر خارجه‌ امریکا روز (دوشنبه، ۲۲ سنبله) درجلسه‌ی استماعیه‌ی کانگرس امریکا از خروج کامل نیروهای کشورش ازافغانستان دفاع کرد، اقدامی که به‌ طولانی‌ترین جنگ امریکا خاتمه داد. آقای بلینکین گفت که اگر جوبایدن،‌ رییس‌جمهور امریکا، تصمیم به تمدید جنگ در فغانستان می‌گرفت، چنین اقدام مستلزم اعزام نیروی بیشتر به آن کشور بود تا از یک‌سو از نیروهای امریکایی دفاع کند و از سوی دیگر از تسلط طالبان جلوگیری کند. وی تاکید کرد که تمدید حضور نظامی امریکا در افغانستان احتمالا تلفات بیشتر نیروهای امریکایی را در پی می‌داشت و شاید نظامیان این کشور با بن‌بست مواجه می‌‍شدند و همواره زیر خطر دوامدارحملات می‌بودند.

این دپلومات امریکایی درجریان جلسه‌ی استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان با سوالات جدی قانون‌گذاران امریکایی درمورد نحوه‌ی تخلیه و خروج نیروهای امریکا از افغانستان مواجه شد و قرار است روز (سه‌شنبه، ۲۳ سنبله) در کمیته‌ی روابط‌‌ خارجی سنای امریکا نیز با سوالات جدی مواجه شود. قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه و حتا شماری ازهم‌حزبی‌های رییس‌جمهور بایدن از حزب‌دموکرات نیز از روند تخلیه‌ی نیروهای امریکایی، شهروندان آن کشور و ده‌ها هزار همکاران افغانستان آنان انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که از آخرماه جولای تا ۳۰ آگست نزدیک به ۱۲۴ هزار تن را از میدان هوایی کابل به خارج ازافغانستان انتقال دادند که شامل شهروندان خارجی به‌شمول ۵۵۰۰ امریکایی، هم‌کاران افغانستان آنان و شهروندان سایر کشورها می‌شود.