پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حال نشانه‌های فزاینده ای وجود دارد که حامیان القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش به این کشور جنگ‌زده چشم دوخته‌اند. گزارش‌های اولیه که هفته گذشته نشر شد، نشان می‌دهد که تندروان این دو گروه ″تروریسی″ برای رفتن به افغانستان تمایل دارند. اما یک مقام استخباراتی ایالات متحده روز […]

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حال نشانه‌های فزاینده ای وجود دارد که حامیان القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش به این کشور جنگ‌زده چشم دوخته‌اند.

گزارش‌های اولیه که هفته گذشته نشر شد، نشان می‌دهد که تندروان این دو گروه ″تروریسی″ برای رفتن به افغانستان تمایل دارند. اما یک مقام استخباراتی ایالات متحده روز سه شنبه گفت که شماری از تندروان این گروه‌ها از قبل سفرش شان را به سمت افغانستان آغاز کرده‌اند.

دیوید کوهن، معاون اداره استخبارات مرکزی امریکا در یک نشست مقام‍‌های استخباراتی در بیرون از شهر واشنگتن دی سی گفت که نشانه‌های واضح وجود دارد که تحرکات القاعده در افغانستان آغاز شده است و هشدار داد که شبکه القاعده ممکن تا یک سال دیگر خود را در افغانستان بازسازی کند.

به گفته این مقام استخباراتی، امریکا از نزدیک فعالیت این شبکه را زیر نظر خواهد داشت.

دیوید کوهن، معاون سیا، با اعتراف به این موضوع گفته است که ″توانایی ما در افغانستان مانند شش ماه قبل و یک سال قبل نیست″ اما تاکید کرد که امریکا و شرکای اش برای جمع آوری اطلاعات از افغانستان تجربه دارند.

اطلاعات استخباراتی ایالات متحده نشان می‌دهد که القاعده و داعش تا حال برای ظهور مجدد و بازسازی خود در افغانستان به خوبی پیش رفته‌اند.