زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که فرار اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری پیشین از افغانستان سبب شد تا روند انتقال مسالم‌ ‌آمیز قدرت در این کشور مختل شود. آقای خلیل‌زاد گفته است که ساعاتی قبل از فرار اشرف‌غنی از افغانستان و ورود نیروهای گروه طالبان به کابل، طرف‌ها روی ادامه کار او به‌عنوان رییس‌‌جمهور […]

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که فرار اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری پیشین از افغانستان سبب شد تا روند انتقال مسالم‌ ‌آمیز قدرت در این کشور مختل شود.

آقای خلیل‌زاد گفته است که ساعاتی قبل از فرار اشرف‌غنی از افغانستان و ورود نیروهای گروه طالبان به کابل، طرف‌ها روی ادامه کار او به‌عنوان رییس‌‌جمهور تا رسیدن به یک توافق در مورد حکومت آینده، به توافق رسیده بودند. او افزوده است که براساس این طرح، طالبان هم اجازه نداشتند تا مدت دو هفته و توافق در مورد تشکیل حکومت آینده‌ افغانستان وارد کابل شوند. زلمی خلیل‌زاد گفته که ماموریت خود را به‌عنوان نماینده‌ی‌ ویژه‌ی‌ امریکا برای صلح افغانستان به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

آقای خلیل‌زاد با اشاره بر تسلط گروه طالبان بر افغانستان در گفت‌وگوی ویژه با روزنامه بریتانیایی فایننشیل تایمز گفته است که افغانستانی‌ها مسوول وضعیت پیش آمده در افغانستان استند.

زلمی خلیل‌زاد گزارش‌هایی را نیز رد کرد که گویا واشنگتن به طالبان اجازه ضمنی یا صریح برای تصرف ارگ ریاست‌جمهوری را در تاریخ ۱۵ اگست داده بود.

این در حالی‌است که منتقدان به‌شمول شماری از قانونگذاران امریکایی به خاطر سقوط حکومت افغانستان و نحوه‌ی مدیریت پایان جنگ امریکا در افغانستان، خواستار استعفای زلمی خلیل‌زاد شده‌اند.

هم‌چنان مقام‌های استخباراتی امریکا هشدار داده‌اند که با تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، القاعده و داعش بار دیگر در افغانستان حضور فعال خواهند پیدا کرد و تندروان این گروه احتمالا بین یک تا دو سال آینده قادر خواهند شد تا امریکا و ‌شرکای این کشور را تهدید کنند.