عمران‌خان نخست وزیر پاکستان می‌گوید اگر طالبان یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند و همه جناح‌های موجود در افغانستان را بخشی از حکومت خود نسازند، جنگ داخلی در افغانستان آغاز می‌شود. او گفته کشورش تصمیم یک جانبه برای به‌رسمیت شناختن طالبان نمی‌گیرد و با کشورهای منطقه یکجا برای رسمیت یا عدم رسمیت حکومت طالبان تصمیم خواهد […]

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان می‌گوید اگر طالبان یک حکومت همه‌شمول تشکیل ندهند و همه جناح‌های موجود در افغانستان را بخشی از حکومت خود نسازند، جنگ داخلی در افغانستان آغاز می‌شود.
او گفته کشورش تصمیم یک جانبه برای به‌رسمیت شناختن طالبان نمی‌گیرد و با کشورهای منطقه یکجا برای رسمیت یا عدم رسمیت حکومت طالبان تصمیم خواهد گرفت.
در همین حال، ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران نیز در نشست عمومی سازمان ملل متحد گفته است که اگر یک دولت همه‌شمول با اشتراک همه اقوام در افغانستان به میان نیاید، امینت در این کشور تامین نمی‌شود.
از سوی دیگر، جوبایدن رییس جمهوری امریکا، در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با بیان این که ایالات متحده به بحران بیست ساله افغانستان پایان داده، گفته است که اکنون کشورش وارد دیپلوماسی ثابت با افغانستان خواهد شد.
او گفته که امریکا در صورت نیاز برای مبارزه با تروریزم، از نیروی نظامی هم استفاده خواهد کرد اما تاکید کرده که فشار نظامی به‌عنوان گزینه‌ی آخر خواهد ماند.
با این حال، قطر از جامعه جهانی خواسته تا با طالبان وارد گفت‌وگو شوند و آن‌ها را منزوی نسازند.
در این برنامه، گرداننده شمس امانی با آقایان میرویس آشفته مسوول دفتر مطبوعاتی حرکت ملی خط سوم و سیدظاهر مطهری استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده‌است.