معاون سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا، روز 〈دوشنبه، ۵ میزان〉 گفته ‌است که امریکا از تلاش دادگاه بین‌المللی جرایم مبنی بر کسب منظوری برای از سرگیری تحقیقات در مورد جرایم جنگی در افغانستان، استقبال می‌کند. جولینا پورتر، گفت که واشنگتن نگرانی عمیق در مورد نقض حقوق‌بشر و اتهام‌های جنایات و قساوت‌ها در افغانستان دارد. این در […]

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا، روز 〈دوشنبه، ۵ میزان〉 گفته ‌است که امریکا از تلاش دادگاه بین‌المللی جرایم مبنی بر کسب منظوری برای از سرگیری تحقیقات در مورد جرایم جنگی در افغانستان، استقبال می‌کند.

جولینا پورتر، گفت که واشنگتن نگرانی عمیق در مورد نقض حقوق‌بشر و اتهام‌های جنایات و قساوت‌ها در افغانستان دارد. این در حالیست که دادگاه بین‌المللی جرایم اعلام کرده است که تحقیق در مورد ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان را دوباره از سر می‌گیرد. این دادگاه اعلام کرده است که در این روند به جرایمی که ادعا شده از سوی شاخه‌ی خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش و طالبان انجام شده، اولویت داده می‌شود. تلاش برای از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی و نگرانی از نقض حقوق‌بشر در حالی صورت گرفته است که سازمان عفو بین‌المللی، فدراسیون بین‌المللی حقوق‌بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه به تاریخ 〈۳۰ سنبله〉 با نشر گزارشی گفتند که گروه طالبان برای از بین‌بردن دستآوردها و ارزش‌های حقوق‌بشری ۲۰ سال اخیر هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند. این سازمان‌های حامی حقوق‌بشر هم‌چنان گفته‌اند که طالبان بر زنان، آزادی بیان و فعالیت‌های جامعه‌ی مدنی محدودیت وضع کرده‌اند.دادگاه بین‌المللی جرایم از ۱۵ سال به‌ این‌سو در صدد پیگرد ادعاهای مبنی بر جنایات جنگی در افغانستان بود تا این که سال گذشته تحقیقات کامل را در این زمینه آغاز کرد. اما آن تحقیقات از سوی حکومت پیشین افغانستان معطل شد، زیرا حکومت افغانستان گفت که خود در این زمینه تحقیقات می‌کند.