دیدبان حقوق‌بشر با انتقاد شدید از حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که طالبان در افغانستان محدودیت‌های گسترده‌ا‌ی را بر رسانه‌ها و آزادی بیان وضع کرده‌اند. پاتریشاگاسمن، مدیر بخش آسیای دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است، با وجود آن‌که طالبان تعهد کرده‌اند به ‌رسانه‌های که به ارزش‌های اسلامی احترام می‌گذارند، اجازه‌ فعالیت خواهند داد؛ اما […]

دیدبان حقوق‌بشر با انتقاد شدید از حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که طالبان در افغانستان محدودیت‌های گسترده‌ا‌ی را بر رسانه‌ها و آزادی بیان وضع کرده‌اند.

پاتریشاگاسمن، مدیر بخش آسیای دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است، با وجود آن‌که طالبان تعهد کرده‌اند به ‌رسانه‌های که به ارزش‌های اسلامی احترام می‌گذارند، اجازه‌ فعالیت خواهند داد؛ اما مقررات جدید آنان آزادی رسانه‌ها را در افغانستان خفه می‌کند. او افزوده است که مقررات طالبان به اندازه‌ای وسیع است که خبرنگاران از هراس زندانی شدن، دست به خودسانسوری می‌زنند. به گفته‌ی مسوولان این سازمان، وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان در دیداری که در اواخر ماه سپتامبر با روزنامه‌نگاران در کابل داشت، مقررات مربوط به رسانه‌ها را مطرح کرده‌است که خیلی مبهم است و عملا گزارش انتقادی درباره حکومت سرپرست طالبان را ممنوع می‌کند. این نهاد تصریح کرده است که حقوق بین‌المللی از حق آزادی بیان حفاظت می‌کند و هر گونه اقدام برای محدود کردن آزادی بیان یا آزادی رسانه‌ها باید قانونی و متناسب باشد. این اظهارات در حالی از سوی دید‌بان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد مطرح می‌شود که با قدرت ‌گیری طالبان دست‌کم ۱۵۳ رسانه در کشور مجبور به توقف کار شده‌ است.