عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان در مورد وضعیت افغانستان صحبت تلفنی کرده‌اند. دفترهای نخست‌وزیر پاکستان و رییس‌جمهور تاجیکستان در خبرنامه‌های جداگانه گفته‌اند که این تماس تلفنی روز گذشته 〈شنبه،۱۰ میزان〉 انجام شده و دو طرف توافق کرده‌اند که به تماس‌های‌شان در آینده نیز ادامه بدهند. در خبرنامه‌‌ی دفتر نخست‌وزیر پاکستان آمده […]

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان در مورد وضعیت افغانستان صحبت تلفنی کرده‌اند. دفترهای نخست‌وزیر پاکستان و رییس‌جمهور تاجیکستان در خبرنامه‌های جداگانه گفته‌اند که این تماس تلفنی روز گذشته 〈شنبه،۱۰ میزان〉 انجام شده و دو طرف توافق کرده‌اند که به تماس‌های‌شان در آینده نیز ادامه بدهند.

در خبرنامه‌‌ی دفتر نخست‌وزیر پاکستان آمده است که دو طرف بر اهمیت آشتی ملی در افغانستان و عمران خان به‌ صورت ویژه بر رفع فوری نیازهای بشردوستانه‌ مردم افغانستان و کمک جامعه جهانی به این مردم تاکید کرده است.

دفتر ریاست‌جمهوری تاجیکستان اعلام کرده‌ است که در این تماس تلفنی رییس‌جمهور تاجیکستان و نخست‌وزیر پاکستان در زمینه منطقه با تاکید بر وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند. امام‌علی رحمان گفته است که وضعیت افغانستان هم‌چنان در مرکز توجه تاجیکستان است؛ زیرا همه رویدادهایی که در این کشور رخ می‌دهد، بر وضعیت امنیت منطقه به‌ طور کلی تأثیر مستقیم دارد. رییس‌جمهور تاجیکستان تاکید کرده است که ایجاد گفت‌وگوی جامع بین نیروهای مختلف یکی از عوامل مهم برای بازگرداندن صلح و ثبات در افغانستان است. او آماد‌گی کشورش برای هم‌کاری با همه اطراف در این روند را اعلام کرده است. عمران ‌خان که (۲۶ سنبله) به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برای شرکت در نشست سران سازمان هم‌کاری‌های شانگ‌های رفته بود، نیز با امام‌علی رحمان در مورد افغانستان رای‌زنی کرد. خان تاکید کرده بود که بین تاجیکان افغانستان و طالبان آشتی می‌کند. او پس از این سفر اعلام کرد که مذاکرات خود برای شامل کردن تاجیک‌ها، هزاره‌ها و اوزبیک‌ها را با طالبان آغاز کرده‌است. از جانب دیگر، تنش‌ها بین طالبان و تاجیکستان، روسیه را نگران کرده است. طالبان اخیرا تاجیکستان را به مداخله در امور افغانستان متهم کرده ‌اند.