پس از تسلط طالبان بر افغانستان آنچه خوشبینی‌ها را ایجاد کرده بود، پایان انفجارها و حمله‌های مرموز در سراسر کشور بود اما حالا با گذشت یک و ماه نیم از حاکمیت طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ها از وضعیت بد اقتصادی گرفته تا ترورهای هدفمند و حمله‌های که به گروه داعش – شاخه خراسان ربط داده می‌شود، […]

پس از تسلط طالبان بر افغانستان آنچه خوشبینی‌ها را ایجاد کرده بود، پایان انفجارها و حمله‌های مرموز در سراسر کشور بود اما حالا با گذشت یک و ماه نیم از حاکمیت طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ها از وضعیت بد اقتصادی گرفته تا ترورهای هدفمند و حمله‌های که به گروه داعش – شاخه خراسان ربط داده می‌شود، افزایش یافته است.
روز پیش کابل گواه یک انفجار در دروازه‌ی ورودی مسجد عیدگاه بود، انفجار که چندین کشته و زخمی بر جا گذاشت.
کوتل خیرخانه کابل نیز برای چندین ساعت گواه شلیک‌های سبک و سنگین بود.
وزارت داخله می‌گوید این درگیری برای نابودی یک مخفی‌گاه داعش راه اندازی شده بود.
از سوی دیگر، نگرانی‌ها از فروپاشی نظام اقتصادی افغانستان نیز بالا گرفته است.
اتحادیه اروپا گفته افغانستان با سقوط سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی روبروست، معضلی که خطر مبدل شدن به فاجعه بشری را در پی دارد.
در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، گفته که تحولات اخیر سیاسی روند تجارت را با تمامی کشورهای جهان به شمول کشورهای همسایه که شرکای عمده عرصه تجارت با افغانستان بوده اند را مختل کرده و زمینه را برای بالا رفتن قیمت مواد اولیه و مواد نفتی مساعد کرده است.
در همین حال، وال استریت ژورنال گزارش داده که افغانستان ۹۰میلیون دالر از پول برق بده‌کار است و ممکن برق افغانستان قطع و کشور در تاریکی فرو رود.
در این برنامه، گرداننده شمس امانی با آقایان کریم وطن‌وال فعال سیاسی، عمرنهضت رییس حزب آما و سیدنورالله راغی استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده‌است.