وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که در صورت هر گونه حمله‌ی احتمالی طالبان بر تاجیکستان آماده است که از آن کشور حفاظت کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است در صورت نیاز به تاجیکستان کمک‌‌های ضروری هم در چوکات سازمان پیمان امنیت جمعی و هم بر اساس روابط دو جانبه، فراهم خواهد شد. وی […]

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که در صورت هر گونه حمله‌ی احتمالی طالبان بر تاجیکستان آماده است که از آن کشور حفاظت کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است در صورت نیاز به تاجیکستان کمک‌‌های ضروری هم در چوکات سازمان پیمان امنیت جمعی و هم بر اساس روابط دو جانبه، فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرده است که روسیه هنوزهم امیدوار است که طالبان به تعهدات خویش مبنی بر استفاده‌نشدن خاک افغانستان علیه کشور‌های همسایه عمل کند.ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری گفته است روسیه امیدوار است که طالبان به وعده‌های خود در مورد جلوگیری از تهدیدهای امنیتی از سوی افغانستان به کشورهای دیگر عمل کند.

وی گفت: در صورت لزوم، ما مطابق با اصول اتحاد روسیه و تاجیکستان و مشارکت استراتژیک، همان‌طوری که رهبری روسیه بارها اعلام کرده است، قاطعانه عمل خواهیم کرد.او تاکید کرده است روسیه برای تقویت امور دفاعی و مرزی تاجیکستان با توجه به الزاماتعملیاتی به این کشور کمک می‌‌کند.وی گفت: پایگاه ۲۰۱ نظامی روسیه در تاجیکستان برای حمایت از حکومت تاجیکستان در صورت نیاز در هرگونه تنش کاملا مجهز شده است.او همچنان افزود که روسیه از ارتباط خود با طالبان برای تشویق آن‌ها برای ایجاد یک دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان کار می‌گیرد.این در حالیست که روسیه از طالبان برای شرکت در یک نشست بین‌المللی در مسکو درباره افغانستان در ماه جاری نیز دعوت کرده است. ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که یک دور از گفتگوها در بیست اکتبر در مسکو برگزار می‌شود. روسیه در دو سال گذشته میزبان چندین نشست بین‌المللی در مورد افغانستان با حضور رهبران طالبان و دیگر چهره‌های مهم سیاسی افغانستان بوده است.