نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران آغاز شد. نماینده‌ی چین در این نشست اعلام کرد سومین نشست همسایگان افغانستان در این کشور برگزار خواهد شد. در نشست تهران وزیران خارجه اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به‌صورت حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به صورت آنلاین شرکت کرده‌اند. قرار بود ابراهیم رییسی رییس […]

نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران آغاز شد. نماینده‌ی چین در این نشست اعلام کرد سومین نشست همسایگان افغانستان در این کشور برگزار خواهد شد. در نشست تهران وزیران خارجه اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به‌صورت حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به صورت آنلاین شرکت کرده‌اند.

قرار بود ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران این نشست را افتتاح کند؛ اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که به دلیل اولویتی که برای رییس‌جمهور پیش آمد، این موضوع به معاون اول رییس‌جمهور واگذار شد. وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که این نشست زمینه‌ ای برای ایجاد دولتی فراگیر در افغانستان باشد.

چین و پاکستان با تاکید بر اهمیت این نشست، از ادامه همکاری‌ها برای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان اطمینان داده است. وانگ یی،  وزیر خارجه چین در نشست تهران گفته است که با برگزاری این نشست کانال‌ های موثر دیپلماتیک برای راه‌ حل مشکل افغانستان ایجاد شده است.

درهمین حال، شاه‌‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، در ادامه این نشست در تهران گفته است، با توجه به نشست‌هایی که با مقام ‌ها طالبان داشته‌، آنان در کابل در پی تعامل سودمند با جامعه بین‌المللی هستند. قریشی افزوده است که مردم افغانستان با مشکلات اقتصادی جدی مواجه‌اند و باید سرمایه‌های آنان در کشورهای دیگر آزاد شود.

نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در حالی در تهران برگزار می‌شود که از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده است.