زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌‌‌ی ویژه‌ی‌ پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که لجاجت اشرف‌غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان برای ماندن در قدرت، سبب شد تا گروه طالبان بر این کشور مسلط شود. زلمی خلیل‌زاد هم‌چنان گفته‌است که خودخواهی نخبگان افغانستان هم در سقوط افغانستان به‌ دست طالبان موثر بوده است. آقای خلیل‌زاد افزوده است که عدم […]

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌‌‌ی ویژه‌ی‌ پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که لجاجت اشرف‌غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان برای ماندن در قدرت، سبب شد تا گروه طالبان بر این کشور مسلط شود. زلمی خلیل‌زاد هم‌چنان گفته‌است که خودخواهی نخبگان افغانستان هم در سقوط افغانستان به‌ دست طالبان موثر بوده است.

آقای خلیل‌زاد افزوده است که عدم تمایل نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با طالبان و سرکوب این گروه، سقوط این کشور را به‌دست طالبان تسریع کرد. آقای خلیل‌زاد هشدار داده است که شکست حکومت طالبان در افغانستان موجب جنگ داخلی و فاجعه‌ای انسانی خواهد شد و شرایط را برای گروه‌های دهشت افگنی مساعد خواهد کرد. زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان از تعامل دپلوماتیک نیروهای امریکا با طالبان حمایت کرده و گفته است که اگر طالبان سقوط کنند،‌ افغانستان وارد جنگ داخلی و فاجعه‌ای انسانی خواهد شد. وی در مصاحبه‌ی‌ تازه خود با مرکز تحقیقاتی ″کارنگی انداومنت″ در واشنگتن از روند گفت‌وگو با طالبان و نیز رهبری طالبان دفاع کرده است. آقای خلیل‌زاد بار دیگر غنی را مقصر شکست گفت‌وگوهای صلح و سقوط کابل دانسته است.

وی گفته که:‌″ با وجود این واقعیت که اشرف غنی در یک انتخابات تقلبی که شماری اندکی افغانستانی ها در آن شرکت کرده بودند،‌ دوباره انتخاب شد، همه ‌ای ما از لجبازی رییس جمهور غنی مبنی بر این که تا آخر دوره ‌ای کاری ‌اش در قدرت باقی بماند،‌ شگفت زده شده بودیم.″

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد پیش از این در نخستین مصاحبه‌اش با شبکه سی‌بی‌اس، پس از کناره گیری‌اش از سمت نمایندگی امریکا در روند صلح افغانستان، نیز اشرف غنی را عامل سقوط دولت قبلی افغانستان خوانده بود. اما؛ بسیاری از کارشناسان و مردم افغانستان امضای توافق‌نامه‌ی دوحه از سوی خلیل‌زاد را عامل فروپاشی و سقوط دولت پیشین افغانستان عنوان کرده اند.