وزیران خارجه‌ی هند، روسیه و چین از بهر وخامت وضعیت بشری در افغانستان نگرانی کردند. آنان در یک اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که قاچاق مواد مخدر از افغانستان تهدید جدی را متوجه امنیت و ثبات منطقه می‌کند. وزیر خارجه‌ی هند گفته است که هند از حکومت همه‌شمول در افغانستان پشتیبانی می‌کند. پیش از این کشورهای دیگر […]

وزیران خارجه‌ی هند، روسیه و چین از بهر وخامت وضعیت بشری در افغانستان نگرانی کردند. آنان در یک اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که قاچاق مواد مخدر از افغانستان تهدید جدی را متوجه امنیت و ثبات منطقه می‌کند.

وزیر خارجه‌ی هند گفته است که هند از حکومت همه‌شمول در افغانستان پشتیبانی می‌کند. پیش از این کشورهای دیگر و سازمان‌های امداد رسان نیز وضعیت بشری در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و بر رسیدگی به موقع به افراد آسیب‌پذیر تاکید کرده‌اند. هند، روسیه و چین با اظهار نگرانی از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان، تعهد کردند که برای مبارزه با آن در منطقه کار‌های بیشتری انجام دهند. سبرامنیم جی‌شنکر، وزیر خارجه‌ی هند، سرگی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه و وانگ‌یی، وزیر خارجه‌ی چین در جریان یک ملاقات مجازی در مورد وضعیت رو به‌وخامت در افغانستان ابراز نگرانی کردند. این سه کشور خواهان فراهم‌آوری کمک‌های بشری فوری و بدون مانع به افغانستان شدند و از امارت اسلامی خواسته‌اند تا به نقش مرکزی ملل متحد در افغانستان احترام بگذارند. آقای جی‌شنکر در یک تویت نوشته است که امارت اسلامی باید بر اساس فیصله نامه‌ای شماره ۲۵۹۳ شورای امنیت ملل متحد به گروه‌های دهشت‌افگنی، به‌شمول لشکر طیبه و جیش محمد اجازه ندهند از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی استفاده کنند. برنامه‌ی جهانی غذا‌ی ملل متحد آمار داده است که حدود ۲۴ میلیون تن یا ۶۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی حاد روبه‌رو اند. این نهاد جهانی هشدار داده است که تا پایان سال روان میلادی، ۹۷ درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و حدود ۳٫۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان به سو تغذی حاد مبتلا خواهند شد.