مسوولان سرای شهزاده، بزرگ‌ترین مرکز تبادله‌ی ارز در کشور می‌گویند که بهای دالر در برابر افغانستان به گونه بی‌پیشینه افزایش یافته است. به گفته‌ی آنان بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی به بیش از ۱۰۰ افغانی رسیده است. مسوولان سرای شهرزاده تاکید می‌کنند که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در نوسان […]

مسوولان سرای شهزاده، بزرگ‌ترین مرکز تبادله‌ی ارز در کشور می‌گویند که بهای دالر در برابر افغانستان به گونه بی‌پیشینه افزایش یافته است.

به گفته‌ی آنان بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی به بیش از ۱۰۰ افغانی رسیده است. مسوولان سرای شهرزاده تاکید می‌کنند که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در نوسان است و ممکن قمیت افغانی در برابر دالر تغییر کند. آنان عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی را کم‌بود دالر در بازار تبادله‌ی ارز میدانند. این در حالی‌است که با تسلط امارت اسلامی بر کشور بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ی بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ی پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود. هرچند که بانک مرکزی حکومت سرپرست امارت اسلامی در تاریخ ۲۵ عقرب ۱۰ میلیون دالر امریکایی را برای ثابت ‌نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌ طور لیلام به فروش رساند؛ اما این امر نتوانست جلو بلند رفتن بهای دالر در مقابل پول افغانی را بگیرد.