کاخ سفید گفتگوی رهبران امریکا و روسیه در مورد برجام را سازنده توصیف کرده است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که امریکا و روسیه به هدف عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای به همکاری‌های‌شان ادامه خواهد داد. وی افزوده که ایران باید در مذاکرات برجام از خود جدیت به خرج دهد. […]

کاخ سفید گفتگوی رهبران امریکا و روسیه در مورد برجام را سازنده توصیف کرده است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که امریکا و روسیه به هدف عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای به همکاری‌های‌شان ادامه خواهد داد. وی افزوده که ایران باید در مذاکرات برجام از خود جدیت به خرج دهد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از دیدار مجازی ریسان جمهور امریکا و روسیه، در نشست خبری گفتگو رهبران دو کشور در مورد برجام را سازنده خوانده است. آقای سالیوان گفته که دو کشور به دهدف عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای به مشوره‌های خود ادامه خواهد داد.

وی گفت:” بایدن و پوتین بحث خوبی درباره موضوع ایران داشتند و این گفت‌وگو سازنده بود. آمریکا و روسیه هم‌چنان به مشورت‌های نزدیک ادامه می‌دهند تا از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان یابند”.

وی تاکید کرده است که ایران باید در مذاکرات ویانا جدیت به خرج دهد: “طوری که همه مشاهده می‌کنیم توپ در زمین ایران است و برای تهران لازم است در مذاکرات از خود جدیت نشان دهد.

درهمین حال، مدیر سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آمریکا “سیاه” به غیرنظامی بودن برنامه اتمی ایران اعتراف کرده است. این مقام ارشد استخباراتی امریکا بدون اشاره به تحریم‌های واشینگتن علیه ایران، در عین حال مدعی شده است تهران در حال حاضر مذاکرات ویانا را جدی نگرفته است.

از سویی هم امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه کامرسانت چاپ مسکو، بار دیگر تاکید کرده است که باید برای بازگشت به برجام، تمام تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

این در حالیست که علی باقری مذاکره‌کننده‌ی ارشد ایران در مذاکرات ویانا پس از سفر به مسکو و دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که پیشنهادهای ایران می‌تواند روند مذاکرات ویانا را به پیش‌ ببرد.

با این همه، وزارت مالیه امریکا، نه فرد و چهار نهاد ایرانی را به بهانه‌های حقوق بشری به فهرست تحریم‌ها افزوده است. سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌‌های جدید آمریکا علیه ایران درتویتی گفته که آمریکا حتی در میانه مذاکرات ویانا هم از اعمال تحریم علیه ایران دست بر نمی‌‌دارد.